Tejpa Ventile-sömmar?

Jag håller som bäst på att sy en anorak i Ventile (som jag för övrigt beställt från http://www.pointnorth.co.uk = fungerade utmärkt). För att inte sömmarna ska läcka har jag tänkt att tejpa dessa på insidan. Är det nån som vet vad man ska använda för tejp, hur det fungerar och var man bäst köper.

Tackar!
 
Tveksam

Jag har visserligen aldrig tejpat sömmar men jag är tveksam om det går att tejpa på tyg som Ventile och om tejpningen har någon funktion på Ventile. Tror att tejpen bara fäster på släta ytor (konstfiber). Kolla med Seeme, se Utemagasinet 6/2000 sid 46. Jag gissar att när Ventile blir fuktigt sväller det, och tätar tillsammans med tråden de hål nålen gjort om du använt bommullstråd.
Använder du bommullstråd, polyestertråd eller bommulsomspunnen polyestertråd ?

Per Brune
 
Tråd

Hej,
Jag har aldrig hört talas om bomullsplagg med tejpade sömmar. Däremot skall du använda sk kärnspunnen tråd av bomull/polyester. Den har en kärna av polyester för styrkans skull, men har en "mantel" av bomull som sväller när den blir blöt och därför täpper till hålen. Men räkna inte med att en ventile-jacka skall vara helt regntät. Den skall snarast jämföras med Gores activent/windstopper shell. Alltså extremt vindtät samt vattenavstötande men inte vattentät. Dvs regnjacka bör tas med på sommarturen.
/Thomas J
 
Tråden...

Det var ju en intressant tanke att materialet det sväller... Risken är att jag sytt med polyestertråd och det kanske var väl dumt i så fall. Jag ska kolla med seeme som jag för övrigt köpt fin Cordura-väv från som blir förstärkning på min anorak.
 
Lite mer om tråd

”Knepet” att göra en tråd med kärna av polyestertråd för styrkans skull och bomull runt om som sväller när den blir våt s.k. bommulsomspunnen polyestertråd är gammal. Jag läste om det då jag köpte mitt första tält (ett Fjällräven) på mitten av 70-talet, men tekniken kan mycket väl vara äldre än så.

Förra veckan när jag var inne på symaskinsaffären råkade en försäljare från Gütermann komma. Jag tänkte att nu har jag chans att ställa alla mina frågor om trådar som normalt inte finns i någon affär. Tyvärr visade det sig att försäljaren (butikskonsulent enligt visitkortet jag fick) bara sålde ”vanlig” tråd. Alla specialtrådar tillhörde industridivisionen som har en annan försäljningskanal. Men försäljaren berättade lite om alla specialtrådar (en hel vetenskap) som finns, som till airbags och brandsäkra kläder för biltävlingsförare. Tyvärr måste man nog vare ”tjenis” med någon som har skomakarfirma eller likande för att få tag i specialtrådar. Men kolla in på Gütermann hemsida http://www.guetermann.com där kanske det finns något av intresse. Jag ska göra det nu.

Per Brune
 
En helt galen tanke...

I natt kom jag på en idé; kunde man inte stryka ett tunnt lager med Liquisol eller liknande på sömmens insida så att det får fylla ut alla eventuella nål-hål som inte sväller av sig själv. Liquisol är ju i sig lite elastiskt så det borde inte påverka rörligheten alltför mycket.
Nån som tror det är värt att testa eller låter det bara helt galet?

/Per
 
Tar tid

Det borde nog funka. Tänk bara på att det tar en evig tid att göra eftersom det tar 48 timmar för liquisole att torka. Dessutom kan man ju inte limma speciellt många sömmar åt gången för då blir det bara kladd av alltihop.
Testa först på en spillbit och kolla resultatet innan du kör igång. Det finns ju inget värre än att paja nåt som man inte ens har hunnit testa.
/Thomas j
 
Seamseal

Seamseal är nog bättre (=lättare att täta sömmarna med) än LiqueSole. Till mitt senaste tält följde det med en tub Seamseal eller motsvarande av något annat fabrikat. Jag tätade alla sömmar till yttertältet med tätningsmedlet, täta 2 m, vänta att det skulle torka, vrida en bit på tältet, täta 2 m och vänta o.s.v. så det tog väldigt många timmar innan allt blev klart.
Hillebergs säljer sömtätningsmedel (Seamseal ?) att täta sömmarna på tälten med.

Mitt råd är också prova. Sy en provbit täta en del av sömmen, spänn fast provbiten över en hink och sätt in hinken i duschen, och på med vattnet, kolla efter en stund om det är någon skillnad mellan den tätade sömmarna och den otätade.

Lycka till, och berätta gärna vad du kom fram till.

/Per Brune
 
Liquiseam

Jag brukar täta sömmar med Liquiseam. Det blir inte lika hårt som Liquisole när det stelnar, och har fungerat bra de gånger jag har använt det.

Peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...