Tejpa fingrar?

Hej.

Har lite problem med värk i fingerlederna. Är ganska ny till klättring, och får ont när jag kört lite längre träningspass. Finns det några förebyggande övningar eller möjlighet att tejpa fingrarna för förebygga detta?

mvh Jim
 
Ta det lugnt!

Ett problem med klättring och annan träning förstås är att muskler utvecklas snabbare än senor och ligament och annat skräp som också behövs. Det betyder att man ofta i början av ens klätterkarriär kan få fingerskador på grund av att man kan ta i mer än lederna håller. Gäller såväl armbågar som axlar och fingrar. När det gäller fingrarna så träna varierat, många olika typer av grepp och fingersättningar, undvik det som kallas closed crimp till fördel för open hand vilket ger mindre stress på fingerlederna.
Tejp kan vara bra att ha men innebär också att du avlastar lederna och därmed inte låter dem bygga upp sig. Som att löpträna med ett elastiskt knäskydd -fungerar under en kort fas för att sedan egentligen hämma utvecklingen. Det vill säga använd inte tejp förrän du är skadad, och då skall du vila och inte klättra.
Några bra länkar (den sista är den bästa):

http://www.8a.nu/eng/index.shtml

http://w1.522.telia.com/~u52202076/klattring/traning/neils/train1.html

http://www.physsportsmed.com/issues/1997/05may/jebson.htm
 
Tejpa fingrarna

Jag håller oxå med dig att man inte ska tejpa fingrarna! För då avbelastar du fingrarna och förhindrar du dess utveckling! Vad du borde tänka på är att musklerna utvecklas fortare än senerna (?) alltså ska man ge tid och inte ge sig på svåra led med engång och låta kroppen få engen balance! =)

Om du har ont i fingrarna har du förmodligen skadat fibrerna som finns i dina fingrar och mitt råd till dig är att inte lägga med tränningen helt utan tränna så mycke så att dina fingrar inte verker mer dagen efter alltså kör väldigt lätt! OBS! väldigt lätt! På så sätt lär du din kropp att han måste lära sig att hantera belastningen och på så sätt utvecklas mera!
Ett tips är att skaffa dig en silicon boll och använda den när du inte tränna!

Jag säger ingen du ska tränna så att du inte få mera ont dagen efter!
/E
 
Variera träningen

Jag har kättrar i ett par år och har oxå känningar i fingrarna till och från, värst var det när jag hade klättrar ett halvår. Som dom andra säger så värm upp ordentligt o.s.v. ... Det jag oxå har upptäkt är att om man varierar träningen mer så blir problemen mindre. T.ex. har jag kört kortare pass men oftare, valt leder med många slopade grep vid en tråning eller mycket underkling, etc. Och så har jag lagt in en till två veckors vila någon gång ibland. Lycka till
/Ubbe
 
ledvätska

I fingrarna finns som bekant inte några muskler. Det är därför ingen ide att försöka värma upp fingrarna med hjälp av lättare klättring eller bollövningar. Man kan däremot med fördel se till att ledvätskan i fingrarna är varm genom att stoppa ner händerna i ett par lovika-vantar. Men glöm inte att ta vantarna innan klättring ;)
 
Tejpa gärna!

Jag tejpar s.g.s. alltid fingrarna, men bara ett enkelt varv kring lång- och ringfingrens bas. Enkelt, och ger bara senan lite hjälp så den inte får för sig att ta nån genväg, vilket belastar senfästena onödigt hårt.

mvh Jan
 
Apropå varierad träning är det kanske en rätt bra idé att träna benmusklerna. Själv är jag nybörjare och underarmarna blir snabbt som stela klubbor när jag klättrar, särskilt inomhus. I viss mån beror det på att jag inte använder fötter och ben så mycket som krävs, trots att muskelgrupperna där klara det hela bättre.
Om jag hade ännu spänstigare ben skulle jag kanske bli bättre på att nyttja dem? I viss mån känner jag ju att jag inte orkar ta i med benet när jag placerat foten högt. Kör man lite benträning får man ju f ö upp kroppstemperaturen och därmed t o m tempen i fingrarna efter ett tag...
 
Hej

Antagligen så blir du överansträngd i PIP och DIP lederna. ( De 2 yttersta lederna fingrarna ) . Antagligen så är det värk i flexorsenorna som du upplever ( senorna som går i handflatan). Att musklerna skulle växa snabbare än vad senorna skulle klara av låter ju inte så troligt därför att musklerna som böjer fingrarna sitter uppe på under armen. En sena sitter liksom inte bara där utan dom hör alltid till en muskel.Senorna är det som muskelbuken sitter i. Du har inga muskler i fingrarna som böjer och sträcker utan de musklerna sitter i underarmen. Du har somsagtvar bara överansträngt dig lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.