tarp= undermåligt tält?

Tänkte fråga er tarpgalningar när ett tält slutar vara tält och istället blir en tarp.
Om jag t.ex tar mitt geniustält utan innertält, med upprullade stormmattor och sover med dörren öppen, har jag då en tarp?
Då har jag ju i.o.f golv ändå och då blir det väl för bra!
Mitt gamla tarfala ryggås utan innertält borde väl kvala in tycker jag.
Eller måste man leva efter tarparnas motto: varför ha det bra när man kan ha det dåligt!
OBS, ironisk, med en allvarlig underton!
 
Tubtält är ju tält utan gavlar! När jag brukar yttertält solo så ser jag det fortfarande som tält, för när jag var gosse hade våra scouttält ingen botten, kåtor saknar golv liksom förläggningstält mfl.
Nej en tarp är mest tak, drar du ner en Golight tarp med gavlar i backen så är den ett lågt tält....mina 25-öre.
F ö så är ju Tarfalans yttertak en bra tarp med rejält utrymme under.... För på min modell är kortsidorna högt upp i luften... Jag brukar ha det bra och bekvämt under mitt tak, men en del gillar ju att leka fakirer....

Go tur
 
Tält har man för att skydda sig mot vind, insekter och nederbörd. Om det inte finns insekter och inte blåser skyddas man mot nederbörd av en tarp. Tarp är bara en duk man spänner upp som skydd mot nederbörd. Sen går den såklart att variera och ha även som vindskydd. Sen kan du ju komplettera din tarp med ett myggnät om du vill det. Kan vara bra i skogen sommartid, då skogen är mest lämpad för en renodlad tarp, dvs. där får man vindskydd på annat sätt än på fjället.

Sen kan du utveckla tarpen, eller om du så vill gå mot en mer minimalistisk approach med ett tält, och göra en hybrid av tält och tarp. Typ ett tält utan innertält/med bara myggnät eller kanske en minimalistisk "golvpåse" och myggnät. Kan du höja och sänka tarpältet får du bra ventilation.

NUI torde vara bäst skickad på att förklara tarptältet, sök på NUI och tarp och du skola finna bilder mm.

Raskesven
 
Det enklaste svaret är kanske inget svar:
"Tarp" (slang för tarpaulin) är ett engelskt ord. För den som pratar engelska på riktigt betyder det inget annat än pressenning. Så vad är en pressening och vad är ett tält?

En pressening är ett enkelt stycke taktyg. Om man draperar det stycket över en ställning på rätt sätt kan man få ett tält.

Det som många av oss kallar pressening (fast på engelska) skulle ha kallats tält för 30 år sen.

Klokare? ;)
 
inte mycket....

Nordesjö; sa:
Det enklaste svaret är kanske inget svar:
"Tarp" (slang för tarpaulin) är ett engelskt ord. För den som pratar engelska på riktigt betyder det inget annat än pressenning. Så vad är en pressening och vad är ett tält?

En pressening är ett enkelt stycke taktyg. Om man draperar det stycket över en ställning på rätt sätt kan man få ett tält.

Det som många av oss kallar pressening (fast på engelska) skulle ha kallats tält för 30 år sen.

Klokare? ;)

Så om jag använder mitt gamla tarfala utan innertält så kan man kalla det en tarp om jag förstått det rätt?
 
Re: inte mycket....

päeng; sa:
Så om jag använder mitt gamla tarfala utan innertält så kan man kalla det en tarp om jag förstått det rätt?

Jag menar nu inte att du inte borde ha ställt frågan - det finns ju inga dumma frågor, men:

vad spelar det för roll? :)
 
Re: inte mycket....

päeng; sa:
Så om jag använder mitt gamla tarfala utan innertält så kan man kalla det en tarp om jag förstått det rätt?

Nej, tvärtom. Om du spänner en presennig/tarp över stängerna till ditt gamla Tarfala kan du kalla det ett tält.

Hmm... jag skulle nästan vilja gå så långt att jag säger att en presenning/tarp bara är byggnadsmaterial. Man bor alltså inte i en tarp/presenning, lika lite som man bor i en vandringsstav. Men i ett system av presenning/tarp och en vandringsstav kan man bo. Då är det ett regnskydd.
Man använder en tarp/presenning för att bygga sig ett regnskydd, ett vindskydd eller ett tält.
 
På sommaren har jag en stor tarp över min uteplats i trädgården.
Fast det är fel bransch, så den kanske kallas segel (!) istället.

På nån båt har den dock aldrig suttit...

Över båten har det dock hänt att jag haft en presenning.
 
Tillvaron är ju komplex och våra försök att strukturera den stöter ofta på gränsdragningsproblem. Förr i världen fanns det ju "tält" utan golv, som påpekats, så man kanske kan säga att ett tält skall gå ned till marken runtom. Idag känns det kanske mer meningsfullt att definiera ett tält som något som omger mig på alla sidor, alltså även nedåt.

Det finns ju övergångsformer som kallas tarptents, det finns t o m ett företag som har det namnet http://www.tarpttent.com. Vad som är typiskt för dem är att de är ganska långt ifrån en rektangulär tygbit, men de är inte heltäckande runtom. Ibland har de golv och ibland inte, men de består mycket av nätväv och går inte ned till backen runtom.

Mina hemsydda tarpar är helt enkelt yttertält till gamla ryggåstält som jag sytt i lättare material, vilket gör att de väger hälften av orginalen. Så jag kallar dem tarptents av den anledningen att jag praktiskt taget aldrig spänner dem mot marken runtom. Istället försöker jag hålla dem så högt ovan marken som vädret och mina teleskopiska vandringsstavar tillåter. Då funkar de som en tarp. Men genom att man kan spänna ner dem runtom är de också helt OK för även de värsta väder under barmarkssäsongen.

Det är väl för vinterbruk som tarpen känns underlägsen tältet. Drivande eller hårdblåst snö letar sig ju in överallt, vilket gör att det då har sina fördelar att sova i ett helt stängt utrymme. Men vill man riskera att behöva plåga sig lite så funkar säkert en bra tarp även vintertid, om man kombinerar med en lätt, vattenavstötande bivacksäck som håller sovplaggen torra även en blåsig vinternatt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att olika varianter på tarplösningar är mycket bekvämare än tält så länge det inte yr snö i luften. Detta för att kondensen ställer till mindre problem och för att de är lättare att bära med sig. Tält är bekvämare vintertid av de skäl som angetts.

Jörgen
 
johankse; sa:
Snygg sammanfattning NUI, stämmer på pricken med mina egna observationer.

Go tur

Tackar, sådant väger tungt när det kommer från en läsare av Colin Fletcher ;-)

Som framgått tycker jag nog då att man skulle kunna vända på rubriken och säga: Tält = undermålig tarp. Eftersom de flesta tältar under barmarksperioden, när tältets svagheter är som störst, så tycker jag att olika tarplösningar förtjänar en större användarskara än vad de hittills fått.

En intressant sak i marginalen: Hillebergs vill ju inte kalla Rajd för "tält" utan "shelter", även om det ju enligt min definition är ett tält. Men orsaken till detta har inget att göra med konstruktionen. I vissa amerikanska delstater får man inte kalla något för "tält" om väven inte behandlats med flamskyddsmedel. Lätta lösningar i silnylon blir betydligt tyngre om man flamskyddar dem. Alltså säljer man dem under andra beteckningar...

Bakgrunden till lagstiftningen påstås vara rent protektionistisk. När de lätta vävarna började utmana de etablerade tälttillverkarna så valde de att försöka stoppa konkurrenterna genom att lobba fram en lagstiftning istället för att själva använda samma tyger.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.