Tarp for Bushcraft

Hur mycket är du beredd att lägga då?

Det finns ju i varierande material och där de lättaste kostar betydligt mer än de tyngre.
jag har bra erfarenhet av terra nova competition tarp som är väldigt lätt och kostar nånstans mellan 1500-2000 (om den finns kvar vill säga). kanske heter nåt annat idag. min var den större modellen.

Det bör finns ordentligt med fästen utmed kanterna. minst en 8-10 st tycker jag så man kan sträcka den bra.
 
Frågan är som ovan nämnts för vitt ställd, det måste finnas fler urvalsfaktorer med. Storlek, viktmax, kostnadsmax etc.
Har flera men antalet fästpunkter samt storlek är mina främsta urvalsfaktorer.

go tur
 
Hur mycket är du beredd att lägga då?

Det finns ju i varierande material och där de lättaste kostar betydligt mer än de tyngre.
jag har bra erfarenhet av terra nova competition tarp som är väldigt lätt och kostar nånstans mellan 1500-2000 (om den finns kvar vill säga). kanske heter nåt annat idag. min var den större modellen.

Det bör finns ordentligt med fästen utmed kanterna. minst en 8-10 st tycker jag så man kan sträcka den bra.

Tack för ditt förslag. Jag har sett terra nova competition. Jag tror att det är bättre för mig. För jag hittar under 1000.
 
Tack för ditt förslag. Jag har sett terra nova competition. Jag tror att det är bättre för mig. För jag hittar under 1000.
Då är det är nog den lilla, Competition 1 (1,5x2,50m). Competition 2 ( 2,90x2,50m) brukar inte ligga så lågt.
2:an finns på rean på Addnature nu för 1355:-
 
Beroende på storlek finns det några på Amazon som fått bra kritik. Jag har bland annat en Terra hiker som funkar fint. Men det beror ju även på vad du ska ha den till?
 
Det ser ut att finnas ett antal val för under 1000 SEK, exempelvis från DD och Helicon-Tex.
Jag är nog iofs inte rätt person att svara på de produkternas prestanda men utifrån det jag använder borde de räcka långt.
Den "tarp" jag använder är i okänt nylonmaterial, något tyngre än de moderna men den fungerar och var extremt billig då jag återfann den i förrådstömningen av mitt forna barndomshem.
Den kommer från sjuttiotalet och var till som extratak till familjens tält. Nu har den nyttjats som tarp ett tag efter ca 30 års vila.
Med mina modesta krav funkar det mesta bra men skulle jag utsätta mig för mer krävande situationer skulle jag nog behöva uppgradera.
 

Pris från 49 kr. Vikt 90 g/m2.
Billig och bra och du behöver inte bekymra dig om att det kanske sprätter gnistor som bränner hål på den dyra duken. Har sovit några gånger under en liknande på fisketurer och dylikt.
Ska du ut och traska och vill få ner vikten kanske denna passar:


Har den själv men har bara använt som rastskydd än så länge. Bra att sätta upp, många fästpunkter, lätt och tar liten plats.

Men vi vet ju fortfarande inte hur du tänker använda din tarp och till vad? Det gör det svårt att ge bra tips när det gäller storlek och kostnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Ryggsäck för bushcraft - modifieringar av 35 LK Bushcraft 24
ålänning Bushcraft med barn Bushcraft 0
Joe Nice Kaffefilterhållare i farten Bushcraft 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...