Tar bindningarna i spåren?

Går det att åka i maskinspårade skidspår med ett par gamla skidor.. Det är en sån där bindning med 3 piggar och som sticker utanför skidorna, enligt min far kommer bindningarna att skrapa i spåren. Har han rätt??
 
Risk för det...

Det beror lite på maskin och snödjup också. Jag har kört med sådan bindning du pratar om i maskinspår utan större problem, men jag har också åkt i spår där t.o.m. mina Salomonskor (med salomonbindning) tagit i lite i kanterna (visserligen 46:eek:r, men ändå...).
 
Fjällvarianten "nordic norm 75mm" eller den gamla längdåkningsvarianten "nordic norm 50" eller vad det hette?

Mina fjällskidor brukar skrapa i vissa spår, men som sagt, prova. Moderna preparerade spår har ju nästan alltid en "skatingzon" där man kan åka i värsta fall.
 
I första hand

är det sulorna på pjäxorna till NN 75 mm som skrapar i.

Men det beror på snökvalitén och är inget som har någon större betydelse. Mera nackdel om man vill motionsåka/njutåka är att såna här bindingar och pjäxor ger sämre rölighet jämfört med t ex Salomons SNS och XA samt Rotefellas motsvarande bindningssystem och skor.

Thure
 
Längdskidåkning har jag knappt åkt sedan i skolan. Och skidorna är ett par karhu tror jag.. Jag tror att det varit ganska hyfsade skidor en gång i tiden. Men då får jag prova dem till vintern och se om de fungerar, dumt att köpa nya skidor om jag inte blir att åka så mycket tänkte jag..

Men jag tänker iaf skaffa ett par träskidor att åka i skogen på, samt hasa sig fram på nån sjö när det blir lite snö. Fungerar vita blixten eller nån som har några andra ideér?
 
Av omtanke om andra kan det också vara en ide att köpa ett par separata spårskidor. Om man tar i kanterna så nöts spåren snabbare, finns inget så trist som att komma sladdrande i spåret efter en grupp hurtbullar med turskidor och varm choklad. I de stunderna tänker man elakt att de borde hålla sig utanför spåret...

Men, åkningen blir roligare på lite smalare skidor. Bindningen tycker jag spelar mindre roll, men man slipper iaf irritationsmomentet att peta snö ur de där småhålen på skorna...
 
Självklart ska jag inte åka med ett par turskidor i spåren. De skidor jag har är precis lika smala som ett par moderna "spårskidor", Det är bara bindningarna jag är lite orolig att de ska skrapa i spåren.

Sen tänkte jag skaffa ett par turskidor till annan åkning.
 
Självklart ska jag inte åka med ett par turskidor i spåren. De skidor jag har är precis lika smala som ett par moderna "spårskidor", Det är bara bindningarna jag är lite orolig att de ska skrapa i spåren.

Sen tänkte jag skaffa ett par turskidor till annan åkning.
Förlåt att jag uttryckte mig otydligt, jag menar förstås att oavsett om det är dina skidor eller bindningar som tar i spårkanterna, så nöter det ned spåret.

Om du inte har nån brådis, så vänta till vintern och se hur skidorna gör sig i spåret. Det behövs väl bara ett försök? Skidpriserna ligger rätt stadigt fr o m nu till i vår, då de går ned, så du vinner inget ekonomiskt på att rusa och handla skidor nu.

Å andra sidan kan det vara kul att ha fräscha grejor när man ska komma igång med en aktivitet. Skidor har en begränsad livslängd, och kanske har din kropp ändrats sen du åkte mycket på de gamla skidorna (man ökar/minskar i vikt, materialet i skidorna påverkas av tiden och styvnar, man är svagare/starkare i benen och orkar (inte) trycka ifrån på ett annat sätt än förr). De skidor jag åkte på i gymnasiet känns inte likadana nu, och jag är tjusex...
 
Självklart ska jag inte åka med ett par turskidor i spåren. De skidor jag har är precis lika smala som ett par moderna "spårskidor", Det är bara bindningarna jag är lite orolig att de ska skrapa i spåren.

Sen tänkte jag skaffa ett par turskidor till annan åkning.

Den typen av bindningar skrapar i spårkanterna. Som någon sa så nöter det på spåren, men för någon enstaka kortare tur så funkar det.

Inget jag rekommenderar om du tänkt åka Vasaloppet, bindningarna blir ju en effektiv broms, och hejdar ju din framfart en aning. Har kommit ikapp några sådana utför backarna efter Hökberg....!
 
Min fru har ett par gamla Karhu, sisådär 25 år på nacken. Dom är vida bättre än senare inköpta par, lätta och snabba. Däremot är skorna helt utslitna, så hon funderar på att byta bindning till en såndär nyare variant, vad den nu heter. Där har ju utvecklingen gått framåt.
När det gäller skidorna så kanske dina gamla faktiskt är bättre än vad du får till en rimlig peng idag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eidrik Vad kallas bindningarna??? Turskidåkning 2
thomalin Varning för spåren i visättra sthlm! Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.