Tankar kring risgrynsgröt

Är väl ingen större entusiast av frystorkat,dyrt och smakar inget vidare.
Läste att Lars Monsen (Norsk äventyrare) till stor del lever av risgrynsgröt bortsett från en och annan fisk på sina strapatser,både korta och långa.
Så jag funderar på att testa gröt som basmat vid nästa fjäll/fiskevandring,
fast då snabbvarianten då man inte alltid har tillgång till ved.

Pama minutris 100 g innehåller enligt förp:
Energi 1470 kj (350kcal)
Protein 7,5 g
Kolhydrat 78 g
Fett 0-1 g

Blandas förslagsvis med torrmjölk vid tillagning, 3 min koktid.

Hur står sig det näringsmässigt mot tex Real/Wildlife frystorkade middagar ?
Några andra för/nackdelar ?
 
Sa inte 78 g socker dig något:)

Skämt å sido det finns "mer i mat" mer fett och protein det som kroppen behöver, snabba kolhydrater behöver inte kroppen, däremot långsamma och dessa kräver mig veterligen längre koktid.

Sedan är fiskgrytan jättegod

Pama minutris 100 g innehåller enligt förp:
Energi 1470 kj (350kcal)
Protein 7,5 g
Kolhydrat 78 g
Fett 0-1 g


Näringsvärde/100g torrvara:

Chili Con Carne
1800KJ
428 kcal
13g protein
19 g fett
52 g kolhydrater

Havskatt med marinerade räkor
1820KJ
433 kcal
17g protein
16 g fett
55 g kolhydrater
 
Fågan är ju om man på säg en 10 dagarstur kommer att sakna proteinskillnaden så mycket,
energin är ju viktigast känns det som.
Eller tänker jag fel ?
 
Senast ändrad:
Är väl ingen större entusiast av frystorkat,dyrt och smakar inget vidare.
Läste att Lars Monsen (Norsk äventyrare) till stor del lever av risgrynsgröt bortsett från en och annan fisk på sina strapatser,både korta och långa.
Så jag funderar på att testa gröt som basmat vid nästa fjäll/fiskevandring,
fast då snabbvarianten då man inte alltid har tillgång till ved.

Pama minutris 100 g innehåller enligt förp:
Energi 1470 kj (350kcal)
Protein 7,5 g
Kolhydrat 78 g
Fett 0-1 g

Blandas förslagsvis med torrmjölk vid tillagning, 3 min koktid.

Hur står sig det näringsmässigt mot tex Real/Wildlife frystorkade middagar ?
Några andra för/nackdelar ?

Min inställning till maten under vandringar, är att den skall vara god, näringsinnehållet
har inte för mig så stor prioritet den tiden man är ute, man överlever utan att näringsinnehållet
är av toppklass.
Bra tycker jag är att man känner sig mätt och tyckte det var gott det man åt.
 
Min inställning till maten under vandringar, är att den skall vara god, näringsinnehållet
har inte för mig så stor prioritet den tiden man är ute, man överlever utan att näringsinnehållet
är av toppklass.
Bra tycker jag är att man känner sig mätt och tyckte det var gott det man åt.

Ungefär så som jag tänker med, varför betala dyrt för något man inte gillar
när lösningen finns billigt i matvarubutiken.
 
Jag har märkt att mina utekompisar har mer och mer gått över till "gormemat",
om man ska kalla det så.
De brukar ta med sig goda köttbitar, såser, lyxpålägg,gott kaffebröd, goda tillbehör, olika goda kryddor, likör till kaffet, som är av de bättre sorterna, osv.
Kan inte säga att de lider av näringsbrist, presterar sämre, utan de har förvandlat måltiderna till små upplevelser, som de längtar efter, jag känner att man skulle kunna säga att god mat ute är mycket viktigt för att man ska vara på topphumör och kunna prestera bra, jämför maten på fartyg, oljeplattformar,ex.vis, det är ingen skitmat dom äter, utan den är balanserad näringsmässigt, samt smakar underbart, något annat skulle inte accepteras av arbetarna på dessa tuffa arbetsplatser.

Jag har lockat ut många i skogen igen tack vare god mat o dryck, de trodde väl att man uteslutande åt torrfoder....

Fram för mer matnjutning i naturen !!!
 
Om jag inte minns fel har jag läst nånstans att havregryn har en väldigt bra sammansättning på något sätt. Jag tror att det är proteinbalansen som är en av de bättre i växtriket (efter soja). Så havregrynsgröt är ganske bättre som basföda.

När det gäller vad man behöver få i sig så är det ju så att man inte behöver så väldigt mycket protein per dygn. Inte heller kan kroppen tillgodogöra sig stora mängder protein i en måltid (jag vill minnas att jag läste en siffra på 30 g per måltid). Så det är nog inte så farligt att gröten inte innehåller så mycket protein.

De två största problemen är väl:

1. Enformig mat gör ofta att man inte får i sig tillräckligt av alla olika vitaminer och mineraler. Kan möjligen lösas med vitamintabletter.

2. Mängden energi per vikt är högre i fett än kolhydrater, alltså är det mer vikteffektivt att bära med sig fett för energibiten. (Naturligtvis är det inte bra att äta bara fett, men genom att "krydda" maten med fett får man med sig lite extra energi till lägre vikt än om man instället tagit mer mat.)
 
Har en kompis som blandar nötter istället för frukt i sin havregrynsgröt när han vandrar. Han tycker det funkar bra, jag gillar den lite mer söta smaken av frukt. Men det är ju ett sätt att få i sig lite mera fett...
 
Jag brukar käka havregrynsgröt men omväxla med Pama minutris ibland. Fördubblar båda portionerna jämfört med vad som står på förpackningarna. Pama är ganska gott. Men det är luftigt. Ungefär som att jämföra riktiga makaroner med snabbmakaroner, dvs. mindre substans. Gäller att röra hela tiden, annars är det lätt att skaffa sig ett rejält diskjobb. Mjölken som gör att det lätt bränner fast. Bränner det fast så rör inte i botten längre, då lossnar det brända bitar som blandar sig i gröten och smakar urk. Det är gränsfall att det är värt det, men ska man vara ute 2-3 veckor kan det vara värt att äta Pamas risgrynsgröt kanske 2-4 gånger. Jag passar på under lägerdagar.

Raskesven
 
Jag har haft den här diskussionen med Raskesven i någon annan tråd.
Jag råkar aldrig ut för att min minutris bränner fast i botten.

Själv kokar jag dock bara ca 1,5 minut och låter sedan kokärlet stå i en grytmys och bli klart på eftervärmen.
Jag tycker minutriset är kanon och jag växlar med mannagrynsgröt för att jag inte skall bli trött på det.

//Peter
 
Jag har haft den här diskussionen med Raskesven i någon annan tråd.
Jag råkar aldrig ut för att min minutris bränner fast i botten.

Själv kokar jag dock bara ca 1,5 minut och låter sedan kokärlet stå i en grytmys och bli klart på eftervärmen.
Jag tycker minutriset är kanon och jag växlar med mannagrynsgröt för att jag inte skall bli trött på det.

//Peter
Du är nog en bättre kock än vad jag är:)
Håller med om att det är gott. Men jag lyckas bränna fast det då och då. Får väl skärpa mig vad gäller tålamod. Bland det värsta diskjobb jag haft var när jag lagat Pama över öppen eld. Det är inget jag gör om i brådrasket.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.