Täta skalkängor

Hej,

Någon som testat olika produkter för att täta lädret/sömmarna på lundhags skalkängor? Finns väl fler varianter än att bara smörja på med gammalt hederligt fett tycker jag mig ha sett?

Krister
 
VaxFettTjära

Jag använder lundhags lädersmorning som är en blandning mellan vax, fett och tjära. Bara fett löser upp lädret har jag hört. Bara vax sjunker inte in lika bra (enligt mig själv).

Vänliga hälsningar
Björn Nilsson
 
Ett gammalt trick att få in vaxet i lädret handlar om fuktigt skinn, varmt vax, gnid in rikligt, torka kängorna, polera upp, upprepas tills läderytan är porfylld. Då släpper kängan inte in vatten utifrån men väl fukt innifrån. Vaxlagret måste kompleteras dagligen vid marsch. Med gummistövlar slipper man den delen...
 
Tackar för svar!
Någonstans har jag för mig att jag även hört om att vissa wax/fett mjukar upp lädret väldigt mycket, men att det ska finnas något fett el dyl som inte gör det, någon som vet nått om det?
Hälsningar Krister
 
För mycket fett kan göra lädret sladdrigt. Sedan finns som nämnts produkter med en blandning av fett, tjära, vax, som Jörnkängans blandning. Då används inte lika mycket fett som när enkom fett används. Själv använder jag blandningen fett, tjära, vax sparsamt, när vår-höst kängorna ställs undan och tas fram för säsongen. Däremellan enbart vax. Minkolja använder jag aldrig. Det kan göra lädret poröst.

Raskesven
 
Använder lundhags nikwax(Waterproofing Wax for Leather) till mina scout.

Lägger på vaxet med händerna. Värmen från dom hjälper till att få in vaxet ordentligt i lädret. Är noga med sömmarna.

Hårtorken används runt sömmarna samtidigt som jag applicerar mer vax och masserar in. Sen torkas dom av.

Använder fett till att smörja insidan om lädret skulle vecka sig och skava. Försöker undivka fett. Det försvagar och gör lädret sladdrigt.
 
Vattenbas

Låter som, om man kan tänka sig att jobba lite mer, är wax allt man behöver...
Köpte "Sportwax" (Boston) på stadium, som stank lösningsmedel nått alldeles förbannat. Funkar vattenbaserade lika bra tro?
 
Köp Lundhags..

Kristerus; sa:
Låter som, om man kan tänka sig att jobba lite mer, är wax allt man behöver...
Köpte "Sportwax" (Boston) på stadium, som stank lösningsmedel nått alldeles förbannat. Funkar vattenbaserade lika bra tro?

Som någon ovan skrev, köp Lundhags skofett(vax-tjära) Nikevax. Det är mera avsett och mjukar Inte upp kängan! Undvik skoaffärernas promenadskors svärta!

Mvh Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.