Tänkte ta med hunden.

Har länge tänkt ta med hunden på nån av mina vandringar.Tar gärna emot tips på saker man ska tänka på när man har sin fyrbenta vän med sig på fjället.
 
Hej,

Är det jämthunden du tänkt ha med dig?
Utöver att det är viktigt att se till att hunden äter och dricker ordentligt bör man ju tänka på vilken terräng man går i. Vet du med dig att hunden är dålig på att dricka och ni ska gå långt så ta med dig rått kött och blanda i vattnet.

Mycket stenskravel kan slita ont på tassarna. Vada kan man inte heller göra hur som helst.
Att bära en stor hund över en strid jokk blir avsevärt svårare..

Självklart måste man även se till att ha hunden kopplad så den inte kan få möjlighet att störa ren och andra djur.

mvh Per Wiklund, Umeå
 
Myggen

Hej,
Har själv tyvärr ingen hund men har varit på flera turer där andra haft med hundar utan problem. Dock bör man tänka på vissa saker.

Myggen!!! Hunden lider verkligen om det är mycket mygg. Ta med myggspray, nåt för hunden att ligga på och täck över den med en regnjacka eller liknande om ni stannar där det är mycket mygg.

Boende. Hunden är kanske inte sådär jättemysig att ha i tältet men den måste kunna ligga under absiden i alla fall. Återigen behövs ett liggunderlag och du kan räkna med att få vakna och täcka över hunden om det är mygg i förtältet.

Hur stor och stark är hunden, en lite större hund kan med lite träning bära sin egen mat, en liten pudel orkar antagligen inte med resan över huvud taget.

/M
 
Bussar ?

Förutom ovanstående tips så kan du även kolla upp så att det är ok med hundar i tex bussar och andra kollektiva färdmedel på väg till fjällen, så slipper du ev. obehagliga överraskningar....


Go tur

Peter
 
Bär ej i onödan

Hur mycket komfortprylar hunden behöver beror ju helt på vad det är för ras.

Klart hunden ska njuta när den är med på tur men hundar är hundar och ska behandlas som sådana och inte som människor.

Hundar har så många fina egenskaper som människan inte har som gör att hon måste ha massa grejer för att klara sig.

Mina välpälsade huskies behöver varken liggunderlag eller filt sommar som vinter. Jag brukar ha hunden/hundarna i tältet. Har man bara en hund tycker jag absolut denna ska få ligga i tältet för att inte känna sig utanför. Mysigt för alla parter är det också.

Jämthundar brukar vara välpälsade så sommartid är det knappast problem.

Om du tänker klövja hunden är det viktigt att träna ordentligt hemma och stegvis öka tyngden.

mvh Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.