Tältnyheter från Northstar!

Lite info från senaste nyhetsbrevet:

"Arctic Alpine tälten tog slut i mitten av juli, vilket vi tycker är väldigt kul. Nu jobbar vi för fullt med att ta fram fler modeller. Två av dessa nya modeller kommer att komma till våren, samtidigt kommer vi att få hem mer av WBT-2 och WBT-3 tälten. Ytterligare nyheter där blir att WBT-2 och WBT-3 kommer att finnas med storm mattor, samt att det för lång liggaren kommer finnas groundsheets till samtliga tält modeller."

Troligen är dom två nya tälten Arctic Alpine Design Veloce, som ser ut som en oblyg kopia på Helsport Ringstind, samt den tidigare annonserad 4p version av tunneltältet WBT.

1009-1.jpg


Ser ut att vara ganska brett så kanske är det tänkt som ett solotält med plats för två? ;)
 
Nu finns nya veloce på northstars hemsida :)

Tyvärr finns inga bilder eller mått på tältet.

Någon som sitter på lite mer information ang mått ?

Och vad tror ni, lämpar den sig för tuff fjällväder ? (t.ex för vandrigar i sarek)
 

avslutad210712

Gäst
Och vad tror ni, lämpar den sig för tuff fjällväder ? (t.ex för vandrigar i sarek)

Med reservation för att jag inte sett tältet i verkligheten så tror jag inte att det är några som helst problem att ta ut tältet i Sarek. Beror till stor del på var och hur man tältar.
 
Enligt hemsidan är det ett 2-manstält.
Väger 1,7kg inkl ALLA pinnar och påsar (så skriver dom).

Skulle nog inte sitta helt fel med ett sånt där trots att jag helst sover i hängmatta.
Men det är liiiiite krångligt med hängmatta uppe på kalfjället :)

Priset var ju ganska trevligt också.
De som köpt WBT 2 och 3 verkar ha varit nöjda med kvalitén tycks det som.
 
Enligt hemsidan är det ett 2-manstält.
Väger 1,7kg inkl ALLA pinnar och påsar (så skriver dom).

Skulle nog inte sitta helt fel med ett sånt där trots att jag helst sover i hängmatta.
Men det är liiiiite krångligt med hängmatta uppe på kalfjället :)

Priset var ju ganska trevligt också.
De som köpt WBT 2 och 3 verkar ha varit nöjda med kvalitén tycks det som.


Jag har ett WBT 3 och är supernöjd med den :)
Vill gärna ha ett tält för mina ensamvandringar och då käns veloce som ett bra alternativ hoppas dom sätter upp lite mått på hemsidan snart så man vet sitthöjden och hur stor (liten) absiden är :)
 
Jag har ett WBT2 och det är jag helnöjd med som solotält för mej och hunden.
Bytte från Akto som jag tyckte var för lågt och trångt, jag vill kunna husera om lite med packningen inne i tältet...
Kvaliten på Northstar tälten tvekar jag inte en sekund på och det ska bli spännande att få lite mått och bilder. Kanske suger till lite i shoppingtarmen, vem vet...
Nu är ju min favorit DD Hammock och jag har precis köpt en DD Tarp XL så tältet får nog mest ligga nerpackat, tyvärr.
Men, efter en liten inventering i mitt "vildmarkslager" så såg jag att det finns plats kvar i hyllorna så risken är att det blir en investering.
Dålig logistik, ja vet, men det är ju kul med prylar...
 
Japp, det är läskigt roligt med prylar :D heheh

Jag har även funderat på WBT 2, för att jag gillar också att ha lite extra utrymme.
Men måste säga att 1,7 kg för veloce låter väldigt lockande.

Köpte nyligen en sovsäck från cumulus som väger ca 750 gr.
Jag vill gärna kunna ha en 65 L (eller mindre) säck på mina sarekvandringar.
 
Vill man ha ha plats för två med utrymme över är nog WTB 2 att föredra. Inge kul att behöva klättra över kompisen för att komma ut osv. Men som rymligt enmanstält med möjlighet att sova två är Veloce nog utmärkt. Måtten liknar nog Helsport Ringstind 2 väldigt mycket även om Artics Nallo-kopior visat sig vara aningen rymligare.
 
Vill man ha ha plats för två med utrymme över är nog WTB 2 att föredra. Inge kul att behöva klättra över kompisen för att komma ut osv. Men som rymligt enmanstält med möjlighet att sova två är Veloce nog utmärkt. Måtten liknar nog Helsport Ringstind 2 väldigt mycket även om Artics Nallo-kopior visat sig vara aningen rymligare.



Okej, intressant. Jag är nämligen ute efter ett enmans tält som är lite större än de flesta enmannatält, så det låter ju perfekt att de skulle kunna få plats två.
Har inga planer på att använda tältet annat än på solovandringar, alltså ska jag endast sova ensam i den. Tar jag med någon annan så tar jag wbt3 tältet ;)
 
Då vet du att Artics tält är bra pang för pengen. Gillar öppningen ut med långsidan på mitt Akto. Mysigt att ligga i säcken medan man fixar måltidsbestyren eller spanar på vilt. ;)
 
Fin Ringstind kopia, men orage färg är nog bäst för tält designad för att använda på mycket höga berg, där du inte vill försvinna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1102 Tält från Northstar Bo och sova 134
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.