Tältlukt

Hej på er!

Har fått dålig lukt i mitt älskade lilla tält, ett rött Jannu. Får skylla mig själv: packade ner det nästan torrt men trots allt lite fuktigt, och så blev det av flera dåliga anledningar liggande. Nu är det en trist, unken lukt i det. Har spenderat typ en dag med att torka ur det med varmt vatten och har låtit det stå uppe i friska luften i några dygn. Lukten finns kvar, om än lite mindre.

Har ni några husmorstips för hur man får bort den unkna doften?

Hälsar,
Charlotte
 
Hej på er!

Har fått dålig lukt i mitt älskade lilla tält, ett rött Jannu. Får skylla mig själv: packade ner det nästan torrt men trots allt lite fuktigt, och så blev det av flera dåliga anledningar liggande. Nu är det en trist, unken lukt i det. Har spenderat typ en dag med att torka ur det med varmt vatten och har låtit det stå uppe i friska luften i några dygn. Lukten finns kvar, om än lite mindre.

Har ni några husmorstips för hur man får bort den unkna doften?

Hälsar,
Charlotte

Prova med en skål med ättika, brukar funka för kylskåp, så kanske det funkar för tält.
 
Att stoppa

tältet i frysen några dygn kan göra en avsevärd skillnad.

Men ättika brukar som skrivits ovan rekommenderas. Vilken koncentration av ättika vågar man använda om man skall dränka in tältet i lösningen?

Ser du några mögelfläckar Charlotte?

Föreslår att du ringer eller mailar Hilleberg för tips om vad man och hur kan använda kemiska medel utan att riskera tältdukarna. De lär vara bra på att ta hand om sina kunder.

Thure
 
Ha!
Kan inte alla som vågat prova med filmjölk, skriva en rad om hur det gick? :)
Vore mycket intresangt
 
Tvätta innertältet

Hade ett liknande problem med väldigt dålig lukt, stod ute i ca 7 dagar för att vädra utan förbättring. På vinst eller förlust tvättade jag INNER-tältet i maskin och nu är lukten borta, för yttertältet räckte vädring.

Ja jag vet, vattenmotståndet på golvet blir säkert sämre, men hellre ett tält som går att använda.
 
tältet i frysen några dygn kan göra en avsevärd skillnad.

Men ättika brukar som skrivits ovan rekommenderas. Vilken koncentration av ättika vågar man använda om man skall dränka in tältet i lösningen?

Ser du några mögelfläckar Charlotte?

Föreslår att du ringer eller mailar Hilleberg för tips om vad man och hur kan använda kemiska medel utan att riskera tältdukarna. De lär vara bra på att ta hand om sina kunder.

Thure

Hej!
Ser inga mögelfläckar, tror jag iallafall. Blandade en svag ättikelösning (typ 5 liter vatten och 1 dl ättilka) och har torkat igen med den (med Wettex). Avvaktar nu. Tack för alla tips!

C
 
Tvätta tält i maskin-törs men egentligen det?

Har tvättat upp ett gammalt helsporttält på vinst och förlust.
30C skontvätt+ vanlig grön såpa.
Sen blev det hur fräscht som helst.
Frågan är väl vad som skett med motståndet mot regn..
Tänker främst på om man vågar göra samma sak med de "officiella" Hillebergstälten nån gång.Eller om man då förstör dem.
Brukar ju torka ur dem med såpfuktad trasa,och vatten från ovan utsätts det ju för,
.
 
Värt att tänka på vid maskintvätt är att kolla trumman först.
Det är inte helt ovanligt att det finns skador vid hålens kanter som är sylvassa, åtminstone på äldre maskiner som har upplevt diverse skruvar och ting.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.