Tältets längd?

Hej,

har funderingar på att skaffa ett tält som är 4m långt (tunneltält, varav absiden är 180cm). Blir det några problem att hitta tältplats i fjällen med ett så långt tält?

hälsningar
/ Fredrik
 
Om du vet att det är mycket block där du kommer använda tältet kan det kanske bli lite svårt.

mvh/sam
 
Tror jag inte

Har själv ett Akka III som oxå är rätt långt (417 cm)och tycker inte att det brukar vara särskilt svårt att hitta tältplatser. Det som är viktigt är att det är någorlunda jämnt i sovdelen, om man sen har en sten eller två i absiden är det inget större problem.
I den västa blockterrängen är det ändå inte så inbjudande att slå upp tältet och i Sverige har jag alltid orkat gå tills terrängen förbättrats.

/M
 
Tackar!

Schyssta svar.

Jag funderade på det i efterhand, och som du säger, en sten eller två i absiden är ingen fara.

Tack för inlägget!
 
Håller med!

Jag kan bara hålla med. Även om mitt Nammatj 2GT inte är lika långt så är det värt att påpeka att det aldrig varit några problem. Jag har dock haft en del intressanta saker som t.ex. stenar och stubbar i absiden men det funkar ändå. Med litet tur (läs: rätt föremål på rätt plats) så kan det ju faktiskt vara en fördel att ha en sten eller en stubbe i absiden... :)
Bland de ställen som jag tältat på är Kaskasavagge och Kuopervagge i anslutning till Jojoleden.
Det största problemet brukar oftast vara att få ner pinnarna i marken om det är mycket sten...

/Fredrik, som invigde sitt nyinköpta Unna inatt. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.