Tälta ute i skogen

Hej!

Jag tänkte i sommar bege mig ut på en roadtrip på motorcykel själv, åka norrut från Stockholm och tälta och fiska så långt bort från andra människor som möjligt :).

Jag har inte gjort något liknande förut, så jag tänkte fråga någon här om dom har en checklista eller liknande på saker som man behöver ha med sig.

Utrustning, kniv, såg, fiskespö, tält osv osv.
Är det någon som har några tips/lista eller annat som kan tänkas vara användbart?

Mvh
Joakim
 
Det finns säkerligen ett dussintal liknande trådar om man bemödar sig med försöka söka lite i forumet. Sök på t.ex. "nybörjare" eller "utrustning" och skumma igenom rubrikerna för de första 3-4 sidorna sökträffar så hittar du mängder med tips. Ett problem är dock att det inte finns något "rätt svar" på alla frågor, mycket handlar om personliga preferenser. Du kommer alltså få flera dussin olika svar på dina frågor och behöver fundera lite över vad du tycker och tänker själv också.

Jag funderar dock lite över ditt val av motorcykel kombinerat med att vara långt från andra människor. Med motorcykel är du ju tvungen att hålla dig till vägar (om du inte vill utöva olaglig terrängkörning) och vägar tenderar det att finnas andra människor längs.

Av det du räknar upp är såg antagligen rätt meningslöst, de flesta användningsområden för sågen kräver markägarens tillstånd. Däremot behöver du ha kök, bränsle, kunna lösa vattenförsörjningen och fundera över hur du tänkt lösa matfrågan. Observera att som "kök" kan även "en enkel gryta att hänga över elden" räknas, men fundera över hur du tänkt lösa matlagningen om det spöregnar i 2-3 dagar.

Och om du ska fiska i andra vatten än Östersjön så krävs det i princip alltid fiskekort, så det kan vara svårt att vara riktigt spontan med vart man tar vägen.
 
De flesta nordsvenska mindre inlandsälvar har nära till vägar och är folktomma.Fiskekort kan i många fall lösas på nätet via dator eller mobil.
 
Såg eller ej?

Jag har alltid en liten hopfällbar handsåg med mig i skogen - inte för att avverka utan för att såga upp nedfallna träd och grenar så att dom blir litet mera "lagom" att lägga på elden. En smaksak alltså.
 
Jag har alltid en liten hopfällbar handsåg med mig i skogen - inte för att avverka utan för att såga upp nedfallna träd och grenar så att dom blir litet mera "lagom" att lägga på elden. En smaksak alltså.

Vindfällen får du inte ta utan markägarens tillstånd (om man ska följa allemansrätten). Jag har sällan haft problem med att de torra grenar jag plockat på marken varit så grova att de inte gått att bryta.
 
Portabel musikstereo?

Är en passionerad musiker som bland annat spelar blåsmusik med tex Jönköpings blåsorkester - jag kan nästan säga att jag inte kan leva utan musiken =) Undrar vad ni har för portabla musikspelare när ni är ute i naturen, på expeditioner med mera?

Har hört talas om att Bose har en bra variant som man kan koppla upp via blåtand, men det ska tydligen också finnas varianter som kan laddas via solpanel. Tacksam för tips. Tack så länge
 
Skulle någon ha med ett sådan oljudsburk när jag är ute och campar skulle den tappas i första bästa bäck! Ute i naturen ska man lyssna till den och fåglar och slappna av från vardagen!
 
Skulle någon ha med ett sådan oljudsburk när jag är ute och campar skulle den tappas i första bästa bäck! Ute i naturen ska man lyssna till den och fåglar och slappna av från vardagen!

Trist attityd. Kan inte folk få göra som de vill? Kulturella upplevelser kan förstärka känslan av naturen, och naturen kan stärka kulturupplevelsen. För min del älskar jag musik ute på havet när jag seglar, eller en ljudbok i tältet.

Jag använder mp3-spelare och lurar.

Anders
 
Musik kan verkligen rädda en, särskilt på ensamturer. Jag har suttit gråtandes i vindskydd under kvällar och fått motivation att fortsätta genom musik.

Sen är det lätt att man blir alltför beroende av den och måste ha musik för att vilja gå om dagarna. Därför brukar jag ha som regel att inte lyssna på musik innan klockan sju på kvällen.
 
Trist attityd. Kan inte folk få göra som de vill? Kulturella upplevelser kan förstärka känslan av naturen, och naturen kan stärka kulturupplevelsen. För min del älskar jag musik ute på havet när jag seglar, eller en ljudbok i tältet.

Jag använder mp3-spelare och lurar.

Anders

Det du använder hör ingen annan. Däremot så kopplar du in en blåtandshögtalare, så är inte du ensam om "öljudsupplevelsen"!

Så trist attityd Anders, att kommentera utan att läsa och förstå vad man kommenterar!
 
Finns det markved så finns det två träd som står så nära varandra att du kan bryta om du inte är lat som ego och gör en makeld. Såg och yxbruk brukar kräva markägarens tillstånd.

Lämna inga onödiga spår efter dig. Nöj dig med att fotografera/filma.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.