Tält

Akto starkaste vävarna och stänger. Bäst ventilation (tre stora ventiler). Tyngst.
Terra Nova i mitt tycke usel ventilation jämfört med Akto. Lättare än Akto.
Tredje modellen har jag noll erfa av, har dock ingen toppventil, så jag är skeptisk till ventilationen. Min erfa är att toppventil ger stor effekt...

//J
 
Hej,

Jag har ett Akto som jag turat med i Sydamerika. Min erfarenhet av tältet är att det står sig bra i starka vindar. Absiden är rymlig och jag förvarade några cykelväskor där. Inuti är den också rymlig (jag är 178 cm lång) och jag fick plats med en väska därinne plus lite annat. Jag gillar också det gula innertältet som ger en varmare/soligare känsla även vid dystert väder.

Ett minus med tältet är att det kräver många tältpinnar för att stå stadigt i vind. Det ser ut som om Terra Nova kräver några färre. Det är inte alltid man hittar mark var pinnarna kan tryckas ner och då måste man leta stenblock.

Hade Soulo funnits när jag skulle köpa tält då hade jag lätt tagit det. Ett självstående är värt mycket enligt mig. Jag hade ett självstående innan och det förenklade uppsättningen på hårt underlag.

Lycka till
M
 
Har en power lizard och en gammal Akto

PL är betydligt större än akton, har tom använt den som ett två mans tält (rymmer precis två personer men inte all packning).Tältduken går inte ända ner till marken vilket innebär att det kommer att blåsa in (bättre ventilation men kallaere). Jag upplever den som stabil, men fick sy ett par extra linhållare på kortsidorna för att inte tältduken skall blåsa in och komma i kontakt med innertältet/sovsäcken när det blåser från sida (Akto är mer stabil i vind!). Använder i stort sett bara PL numera istället för Akto, men har inte varit i Svenska fjällen med den än men skulle inte tveka med de modifieringarna jag har gjort. Power Frame konstruktionen verkar vettig; trots att bågen är tunn känns den stabil speciellt om man sätter fast stormlinorna ordentligt.

Lycka till med valet
/Petri
 
Hillebergbruker vil forsøke Exped

Jeg har brukt Akto i 10 år, og er storfornøyd. De to årene jeg brukte Soulo var jeg ikke fornøyd. Soulo er omstendelig å sette opp, og for en langtursyklist som sykler mer enn 130 km hver dag - er det for mye monteringsarbeid.

Men sommeren 2012 har jeg bestemt meg for å prøve Exped sitt Vela1 UL (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109029&search=true). Vela ligner på Akto, men har noen detaljer jeg som langtursyklist kanskje vil like. Og det skal være enda raskere å sette opp enn Akto. Og er litt lettere. I følge informasjonen tar det et par minutter å sette opp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.