Tält köpar tankar...

Jag går redan och klurar på att investera i ett tält till nästa sommars fjälltur. Jag har kollat en del på Hillebergs tält. Har tittat lite på Staika, Nallo och Nammatj. Tacksam om någon har några synpunkter på dessa, positiva som negativa??

Jag vill ha ett tält som fungerar bra i svensk/nordisk fjällmiljö. Framförallt under vår, sommar och höst säsongen med alla väder typer det kan innebära...
 
HAHA!

DU torde hitta hur mycket information som helst om detta kära ämne här på Utsidan! Men jag vet hur det var... innan jag köpte mitt tält i våras! Det ena skall vägas mot det andra... fram och tillbaka.

Därför säger jag, och det utan att motivera:
KÖP ETT HILLEBERG NAMMATJ 3!!!

MVH
Jmlove
 
Tält

Var på Svalbard i sommras och använde då ett Hilleberg Nammatj GT 2. Mycket enkelt att sätta upp och stor och bra abside. Det var utan tveka det enklaste och bäste tält jag använt. Tål en hel del blåst också. Kan varmt rekommendera det. Fast det är klart, priset är ju ganska så saftigt.

Må väl

Stefan
 
Köpte också jag mitt första tält i våras....det blev ett Hilleberg Nammatj 3 GT. Vill du ha ett hilleberg tycker jag att Nammatj serien verkar bra sedan två eller tre GT eller ej är en annan fråga..... Jag valde mitt tält för bästa förhållande mellan vikt och storlek....GT absiden är grym tycker jag och jag ville ha ett tält som är rymmligt för två men som funkar för tre även på vintern utan att trängas ihjäl. Hittils har jag använt det en vecka i vintras och då var vi tre grabbar i det med full packning...det gick bra. Sedan tio dagar i keb med sambon och det var det också utmärkt till. Hon uppskattade GT absiden och rymden i tältet väldigt mycket. Är man själv blir nog Nammatj 3 GT väldigt stort. Drömmer om ett NAllo 2 att ha när jag är själv/gramjägar på sommaren. Dessa två tält vore nog en optimal kombination för mig. I alla fall tills man börjar paddla och vill ha självstagande. Staika blir ju tyngre i förhållande till storlek och inte alls så stort.

Som sagt läs igenom bo och sova forumet där finns redan allt detta skrivetfrån mig men även mycket annat från andra!!!

Själv gillar jag hilleberg men vissa tycks ogilla dem, det är bara att känna efter....

/Andreas
 
Hej!

Kul att köpa tält!!! Kankse kan jag ge dig några tips.

Jag tycker att du gör rätt i att titta på Hillebergs tält. Har ännu inte hittat några tält med så bra lösningar på upsättning mm. Har själv även kollat The North Face, Mountain Hardwear, Haglöfs, Fjällräven...
Dessutom har de en outstanding rivstyrka i sina vävar. Har själv använt Hilleberg Keron mycket.

Staika är ju ett jättebra alternativ om man tex paddlar kajak och vill kunna slå upp tältet på klipphällar. Det är dock lite mindre innuti pga kupolformen och väger väl lite mer. Bra med två absidrar.

Både Nammatj och Nallo är fina tält. Lättare än Kupoltält och geodetiska tält. Bra när man ska bära. Nammatj kan man ju också få med stor absid (GT)vilket jag gillar (ett "måste" på vinterturerna). Nallo är ju lite lättare bla pga lättare väv i golvet...Bra om man ska bära...

Oj oj, mycket blaj...vet inte om jag hjälp dig något men som slutsas skulle jag vilja säga: Det är värt den / dom extra tusenlapparna för att få ett Hilleberg!!!

/Maria
 
Hilleberg

Vi är inne på vårt andra Namatj GT och har huvusakligen goda erfarenheter av dem. De är lätta, står stadigt i vind, och håller tätt. Men tänk på att innertältet är skört, skadade vårt när vi flyttade tältet när vi tältade på snö utan att tömma tältet, med åren blir väven i yttertältet också skört, av startk solljus tror jag. Det kan vara en fördel att förvara tältet spänt på bågarna vid långtidsförvaring. Vid årets första uppslagning blir det väldigt tight annars, så att man måste använda milt våld för att få i bågarna.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Nallo är valet

Jag brukar tältet för att sova i och få lä!
Lagar mat och äter gör jag utomhus. Bär gör jag större delen av dagen. Jag valde ett Nallo 2 som vi finner rymligt till två, till mig själv är det lyxulöst.
Har inte råd med billigare tält!

Lycka till i valet och go tur!

Johan K
 
Nallo 2

Håller med föregående talare. Om vikten är viktig så är Nallo helt klart ett av de bästa valen.

Det är gott om plats för två på sommaren. Det enda problemet är att det naturligtvis blir lite trängre på vintern, då man nästan får betrakta tältet som ett rymligare enmanstält (Beror naturligtvis på hur/vad man packat och hur länge man ska vara ute).

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.