Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur?

Ta sig till kebnekaise nordtopp, hur?

Hejhej!

I sommar (slutet av juli) ska jag upp till kebnekaise och skulle vilja gå upp till nordtoppen. Min fråga är hur man lättast når denna? Tittar jag på google earth ser det ut som att det går att nå toppen från tarfala via moränryggen. Inga jättebranta stigningar, dock väldigt smalt och brant på sidorna. Jag har inga redskap och undrar om det är möjligt att ta sig till toppen denna väg? Finns det möjligtvis någon annan väg annars?

mvh Richard

edit: sorry, blandade ihop syd och nordtoppen, det är alltså nordtoppen jag vill till=)
 
Senast ändrad:
Nu har jag kollat runt lite. Hittar knappt någon som vandrat från tarfala till nordtoppen, detta ska enligt någon vara svårt utan guide, men det är ju som vanligt en bedömningsfråga.

Vanligaste verkar vara att gå från sydtoppen rakt över ryggen till nordtoppen. Tittade på lite bilder jag tagit från sydtoppen och den vägen ser inget kul ut. Mitt i sommarn ser det ut som att det är mycket snö som är helt otrampad, och rejäla stup på båda sidorna. Rep, yxa och stegjärn verkar vara rekomenderat av det lilla jag hittat. Någon som gått denna väg? Vad har man för teknik? Hur riskabelt är det?
 
Replag

Inbunden i ett utrustat replag om minst tre personer är vad som krävs om man ska göra en dylik kamvandring under någorlunda säkra förhållanden enligt mig! Detta oavsett om det råder snöförhållanden eller om kammen skulle vara barsmält.
 
Okej, vi är troligtvis två personer som ska till nordtoppen, om det nu är möjligt. Replag kan jag tänka mig är rätt svårt för två personer.
Isyxa har jag aldrig använt, men det skulle kännas konstigt att använda den på snön där då den troligtvis inte är speciellt packad. Även fast det är en glaciär ser det ut som att det ligger väldigt mycket lössnö ovanpå vid kammen. Går det verkligen få något bra fäste om man skulle tappa fotfästet och börja glida? Och fungerar isåfall också stegjärn? Känns som det är bäst lämpat på is och hård packad snö. Inte nedtrampad lössnö?
 
Tittar jag på google earth ser det ut som att det går att nå toppen från tarfala via moränryggen. Inga jättebranta stigningar, dock väldigt smalt och brant på sidorna.

Ja google earth kan uppenbarligen visa ganska fel. nedan ser du en bild på området. Halspasset till höger är en väg, brant. annars är ju klättringen rakt upp från glaciären (lägg märke till ordet KLÄTTRING).

19980902_pallinskorridor_halspass.jpg


enda vägen är nog via sydtoppen, och har ni ingen utrustning så är det nog med guide som gäller.
 
Hyfsat seriös tur du planerar. Innan du ger dig på den väg du planerar måste bättra på dina kunskaper. Kanske en klätterkurs så att du får lite känsla på hur man anväder rep, knutar, säkrar etc.

Att bara snöra på sig kängorna och ta nordtoppen från Tarfala avråder jag direkt. Kaskatjåkka kanske är en bättre topp att starta med. Den tycker många har den bästa utsikten i Keb området.
 
Okej, jag lägger iden på is om att nå nordtoppen från tarfala i år tror jag. Blir nog till att traska till sydtoppen och se ifall det går att gå över till nordtoppen utan att riskera livet. Kanske har tur så att all snö i princip är borta på kammen.. Kaskatjåkka låter intressant, fin utsickt är ju alltid välkommet =)

Tror inte jag har kvar nån fjällkarta över området men antar att det går att nå kaskatjåkka från tarfala då? Andra tips på mindre dagsvandringar i området kring fjällstationen är också välkomna=)
 
Kaskastjåkko nås utan problem från Tarfala.
Jag gick den turen för ett par år sedan och det tog ca 6 timmar tur och retur i lungt tempo. Personligen tycker jag att Kaskastjåkko är en mycket finare topp än Kebnekaise och om du tvingas välja mellan de två så välj Kaskas! Kaskastjåkkoär mer lättbestigen, det är mycket mindre folk (vi var ensamma trots högsäsong) och den har en mycket finare utsikt.
 
Tror inte jag har kvar nån fjällkarta över området men antar att det går att nå kaskatjåkka från tarfala då? Andra tips på mindre dagsvandringar i området kring fjällstationen är också välkomna=)

En fråga, är inte en karta bland det första man köper då man ska planera en vandring i ett område?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
spoket Vad kan mäta sig med Sarek? Fjällvandring 15
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.