Ta sig från Nallostugan till Tjäktjastugan

Hej !
Ska göra en skidtur i början av april mellan Nikkaluokta och Abisko, kommer att bo i fjällstugorna ens med Kungsleden. Dock vill jag försöka ta svängen förbi Nallostugan för att där ta en vilodag med möjlighet att göra en dagsutflykt.
Från Nallo är planerna att ta sig till Tjäktja och nu till min fråga.
Är det möjligt att ta sig upp från Nallostugan till sjön1078 och vidare upp mot sielmavaggi och ner mot Tjäktjastugan ?
Har gjort den turen på sommaren och den var jobbig i regnet men gick att genomföra.
Åker/går med vanliga turskidor med korta stighudar alltså inte utrustning för toppturer.

Tomas
 
Hej !
Ska göra en skidtur i början av april mellan Nikkaluokta och Abisko, kommer att bo i fjällstugorna ens med Kungsleden. Dock vill jag försöka ta svängen förbi Nallostugan för att där ta en vilodag med möjlighet att göra en dagsutflykt.
Från Nallo är planerna att ta sig till Tjäktja och nu till min fråga.
Är det möjligt att ta sig upp från Nallostugan till sjön1078 och vidare upp mot sielmavaggi och ner mot Tjäktjastugan ?
Har gjort den turen på sommaren och den var jobbig i regnet men gick att genomföra.
Åker/går med vanliga turskidor med korta stighudar alltså inte utrustning för toppturer.

Tomas

Gick den sträckan på skidor för ung. 10 år sedan. Kommer inte ihåg att det var några problem. En kortare sträcka var det lite brant men inga problem med korta stighudar.
 
Enklaste/säkraste vägen är att först gå rakt västerut från Nallo så man kommer upp på den flacka utlöparen söder om 1078. Huvudspåret brukar gå på norra sidan ravinen, men detta är mer bökigt -- speciellt utför med full packning.

Från sjön är det sedan för det mesta bäst att gå rakt upp i jokksänkan; beroende på snö- och vindförhållandena tidigare under vintern kan sluttningen här ha fyllts ut något. Man kan söka sig ut lite åt höger, där det i allmänhet finns lite sten i dagen, men absolut inte för långt ut -- branten nedanför 1750 är extremt lavinfarlig och släpper spontant med (o)jämna mellanrum.

Väl uppe på krönet (se upp för svallis där) är det lika bra att hålla höger förbi nästa knix (det finns ofta ett skoterspår genom ravinen till vänster) och sedan är det bara att gå rakt mot pasströskeln. Efter den lilla tjärnen är det dags att dra sig åt vänster; Šielmmánjira bildar en klippravin längre ner. Korsa den nordvästra utlöparen från Čeakčačohkka på valfri plats -- ju högre upp desto ginare mot stugan, men desto brantare på andra sidan.

(Se här, här och här för vinterrapporter från sträckan.)
 
Till Nallo

Hej!

Jag och några kompisar gick påsken -10 från Unna Räitas sv via Reaiddáglaciären ner till Sälka och Kungsleden. Det var en mycket fin tur och om du har tid kan jag helt klart rekomendera denna omväg för att ta dig upp till Nallo.

Hoppas du får en fin tur!
//Mattias
 
Har också

åkt skidor den andra av rutterna LRC beskrivit http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/index.php?w=day.php?tour=nallodt2&day=8_4

Rätt enkelt är mitt minne trots 18 eller 20 kg på ryggen och precis som Kalle skriver rätt lite snö på vägen ned mot dalbotten i Tjätkavagge SO om stugan vilket skulle kunna bero på att snön här ofta blåser bort. Vanliga turskidor gick bra. Hade klena stålstavar och när den ena staven fastnade mellan två stenar på väg ner men i låg fart och böjbelastades splittrades den i fragment.

Då var det bra att jag insett att stavarna var tveksamma hållfasthetsmässigt så att jag bett min kamrat Calle ta med en teleskopstav i reserv som alltså kom till god användning.

Thure
 
Först av allt vill tacka alla som har delat med sig av tips om den här sträckningen.
Jag var lite orolig för lavinrisken i området, man går ju nära branterna och även på sommaren borde det vara ett problem med stenblock som rasar ner för branterna.
Aktuell info om lavinfara skaffar jag vid Kebnekaise fjällstation när jag stannar där och naturligtvis även vid stugorna på vägen.
Väder och vind kommer att bestämma hur turen får bli men Unna Räitastugan vill jag försöka gå till, lite skidåkning i området blir det också.
Stavbrott är något man kan råka ut för, tänkte ta med mig lite matrial för om något sånt händer.
Ett brott ska man nog kunna "laga" hjälpligt men om staven splittras hjälper nog inte min "lagningssats".
Då får man göra som Gunde Svan 1985 skida med en stav !
Hälsningar från Tomas
 
Har nu gjort min skidtur mellan Nikkaluokta och Abisko och allt gick bra. Jag fick tur med vädret och fick uppleva några soliga och fina dagar på min tur.
Dagen som jag och några stugkamrater åkte till Unna Räitastugan från Nallo började med lite mulet väder men lagom till att vi kom in i Stuor Reaiddavaggi så kom solen fram för att senare på eftermiddagen mulna på igen men vid Unna Räitastugan fick vi sol i överflöd.
Dagen efter åkte jag upp igenom Sielmmavaggi för att ta mig vidare på Kungsleden till Alesjaure även denna dag var solen med mig hela dagen, det var inga problem att
ta sig uppför Sielmmavaggi med korta stighudar och Kalle skoterspåret fanns där nu också.
Det här var min första vintertur och jag hade en oförskämd tur med vädret, det här gav mer smak och jag tror nog att jag kommer göra fler vinterturer.
Att gå på tur mellan stugorna passade mig perfekt, det var bekvämt att bo i stuga varmt och skönt och med möjlighet att torka kläderna.
Jag bar med mig all mat från början så jag behövde inte köpa något i stugorna dessutom bar jag med mig lite köksprylar för att kunna göra lite lunch på termosvatten
vilket jag tyckte funkade mycket bra.

Hälsningar från Tomas
 

Bilagor

  • P1000340 Singitjåkka, Tuolpagorni.jpg
    P1000340 Singitjåkka, Tuolpagorni.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,033
  • P1000395 Jag vid Unna Räitastugan, Vaktposten.jpg
    P1000395 Jag vid Unna Räitastugan, Vaktposten.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,189
  • P1000424 På väg upp för Sielmmavaggi, vy mot 1773och 1750.jpg
    P1000424 På väg upp för Sielmmavaggi, vy mot 1773och 1750.jpg
    25.3 KB · Visningar: 938
  • P1000443 Mina stighudar.jpg
    P1000443 Mina stighudar.jpg
    19 KB · Visningar: 974
  • P1000496  Målgång Abisko.jpg
    P1000496 Målgång Abisko.jpg
    62.7 KB · Visningar: 927
  • P1000507 Lapporten.jpg
    P1000507 Lapporten.jpg
    23.1 KB · Visningar: 993
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
freaxt Träskidor som vridit sig Turskidåkning 5
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.