Ta bort lukt i sovsäck

Hej! Jag köpte en sovsäck begagnad här på utsidan.se och tyvärr var den inte speciellt fräsch. Jag blev tvungen att tvätta den direkt, och de fettavlagringar som fanns på den försvann då helt. Men problemet med lukten kvarstår. Säcken luktar unket, liksom gammal gubbe på något vis.

Hur gör man för att få bort lukt från en sovsäck?
 
Sur lukt i kläder brukar man ta bort med ättika, kanske även funkar på sovsäckar.

  • Testa med att hänga sovsäcken i ett trångt utrymme, garderob eller liknande och ställ en bytta med ättika under så sovsäcken får hänga i ångorna och se om det hjälper.
  • Funkar inte det så tvätta sovsäcken i ättikslösning först och sedan med vanligt tvättmedel. Detta kan ge missfärgningar.
 
Kolbriketter funkar för att ta bort dålig lukt i t.ex. båtar och bilar. Pröva att lägga en näva kolbriketter i säcken under några dagar/ en vecka.
 
Kolbriketter lät ju som en spännande lösning, ättika ska jag definitivt också testa. :)

Fler förslag? Jag menar... Om det inte går att tvätta bort borde det ju sitta rätt rejält i säcken föreställer jag mig.
 
Låter inget vidare. Vi har använt kattsand för att ta bort skum lukt i ett förrådsutrymme vi har, men tveksamt om det funkar på en sovsäck... det blir många liter kattsand i den :) Kanske hänga upp den med en hink sand i botten? Kan ju vara värt att pröva. Annars kanske det går via kemtvätten.
Dun? Fiber?
 
Såvitt jag vet kan man inte kemtvätta sovsäckar, fast jag kanske har fel? Det vore för jäkla tråkigt att tvätta om den nu igen.
 
Hur gör saneringsfirmor för att få bort lukt? De om några borde ju vara experter. Har för mig att jag hört nåt om ozonbehandling.

Annars kanske det funkar med en Wunderbaum ;)
 
Jag skulle, liksom Joask202, lagt sovsäcken i ett ättiksbad och sedan tvättat om den igen även om det skulle vara omständigt.

Att bara hänga sovsäcken och vädra ut den i ättiksångor tror jag inte kommer att ta bort lukten om den var impregnerad med svett och kroppsfett innan första tvätten.
 
Hej! Jag köpte en sovsäck begagnad här på utsidan.se och tyvärr var den inte speciellt fräsch. Jag blev tvungen att tvätta den direkt, och de fettavlagringar som fanns på den försvann då helt. Men problemet med lukten kvarstår. Säcken luktar unket, liksom gammal gubbe på något vis.

Hur gör man för att få bort lukt från en sovsäck?

Haha. Fettavlagringar och gubblukt :) vad är det för tok som säljer en sån sovsäck istället för att slänga den?

Bränn den på bål?
 
Haha för fan, klorinbehandling kan funka, 1 dl i per 10 liter vatten.
Har gjort så med blekningskänsliga kängor och kläder vid kortvarig
brutal användning utan sanerings möjlighet.

Jag har t.ex gjort så regelbundet med skorna i sommar, no spår av
fotsvamp o lukt, har gjort så även med sovsäckar som blivit
blöta och jag missat o torka dom.

Köp fan inte sovsäckar som folk har dött i, pilla bort sklettet som skramlar
i botten om du är lättpackare iaf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
Gabriel1985 Tyck till, vad skulle du ta bort lägga till på denna utrustning? Utrustning allmänt 32
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Tolvan Hur tvätta tältet fritt från unken lukt? Utrustning allmänt 3
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
qoyote Vår/Höst -sovsäck Utrustning allmänt 11
Roxy Mendelsson True north sovsäck arctic 1200 -5 Utrustning allmänt 5
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
Tobias.Åsman Sovsäck för vinterväder Utrustning allmänt 13
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
tbasco Rusta-ryggsäck och sovsäck? Utrustning allmänt 34
metrotiger Kök och sovsäck i staterna Utrustning allmänt 5
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
honkamaa Sovsäck Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.