syltraversen?

Hur svår är den så omtalade syltraversen, går det att ta sig rund utan rep?
Tempelpinacklarna är väl bara att gå runt från baksidan men djävulskammen ? Går det att istället för att följa ryggen skråa längs norska sidan för att sedan ta sig upp ¨på toppen från andra hållet?
 
Syltraversen och Djävulskammen är olika turer.
När du skriver Djävulskammen tror jag du menar Sylhammaren, dvs den sista korta passagen under Storsylens topp. Den biten är gemensam med Djävulskammen och Syltraversen.
Sommartid tror jag den är en baggis. Vintertid är den något helt annat, men kan vara väldigt olika beroende på snöförhållanden. Har själv gjort den två gånger, en gång som avslutning på Syltraversen och en gång som avslutning på Djävulskammen. Ena gången var det nästan ren klippklättring på klippa med ett tunt snötäcke. Upplevdes då som rätt läskig och utsatt, och det kändes skönt att ha rep. Andra gången var det tjock rimfrost och inga problem att gå den solo.
Att däremot runda Sylhammaren på den norska sidan för att nå toppen därifrån känns inte som ett möjligt alternativ. Det kanske går att göra om man avviker från kammen ganska långt innan toppen, men när man står uppe vid Sylhammaren är det rätt ordentligt brant och utsatt även på norska sidan av toppen.
Varför skulle du förresten vilja gå runt Tempelpinnaklarna? Klättringen upp på dem är inte så svår (även om den säkert också kan variera med snöförhållandena) och om du har med dig ett tunt 30-meters rep räcker det för firningen ner från första Tempelpinnakeln och då kan du inkludera även den i turen.
Fast allra trevligast är förstås att göra turen ihop med någon. Då får du både sällskap, en andreman och någon som kan bära repet halva vägen.
 
Vi gjorde traversen i Fredags och jag skulle aldrig ge mig upp på traversen utan rep och sele. Det är iofs inte speciellt svårt men det finns mycket som kan gå snett typ vädret. När vi skulle klättra sylhammarne så blåste det upp till storm och dimma. Att sitta på kanten till avgrunden mot sylglaciären i 20 m/s och kastvindar och sen ta steget upp och klättra vidare mot toppen hade iallfall inte jag gjort utan att vara säkrad. I sol och fint väder hade det säkert upplevts annorlunda.

Men som föregående inlägg skriver varför skulle man vilja skippa de delar på traversen som är roliga? (dvs pinaclarna) Jag ledde upp samtliga replängder med 30 meter rep (fick bygga mellanstand å nåt ställe och gå med löpande säkringar på några andra) Köp ett 30 rep och kör på! Det är en skitfin tur i bra väder.
 
Har gått upp på Storsylen från stationen två gånger. Första gången var det avsmält och vi nådde toppen från en sadel utan några som helst problem fast det var lite luftigt o man fick använda händerna någon meter eller två. Andra gången var jag ensam o då var den sista biten så isig o utsatt att jag ansåg det dumdristigt att fortsätta, hade lätta dojor o varken isyxa el stegjärn, så jag vände.

Per
 
Iofs inget svar på frågan, men jag vill ändå varna för mycket instabila hängdrivor i sylarnamassivet just nu. Var där för ca två veckor sedan då en dam varit nära att helt ramla igenom toppdrivan nära storsylens topp. Ett gott råd är att höra med stf-färdledarna om aktuell situation.
 
Ännu ett skäl till varför rep och sele kan vara bra att ha på syltraversen! I dimma är det bedrövligt svårt att se om man går för nära kanten eller inte när man ska följa kammen.
 
bmx2hell; sa:
Ännu ett skäl till varför rep och sele kan vara bra att ha på syltraversen! I dimma är det bedrövligt svårt att se om man går för nära kanten eller inte när man ska följa kammen.

Det var väldigt skiftande siktförhållanden den dagen, ömsom dimmoln och ömsom rätt god sikt. Det kan ha varit anledningen till att hon kom för nära. Men det är en spekulation.
 
Hade knappast tänkt gå ensam... bakgrunden till min fråga är att jag tyvärr inte kan hantera rep och säkringar. Ska åtgärda mitt stora handikapp, funderar på att gå en kurs.
Hängdrivor: Var upp på Helags förra veckan. Usel sikt på toppen och drivorna rasar i vårvärmen. Håller med om att det kan vara svårt att hålla lagom avstånd till kanten.
 
Är verkligen Sylarna klätterberg?

Är verkligen Sylarna klätterberg? Alpin/Bigwall? Hör inte denna tråd hemma under fjällvandring?

Per
 
Re: Re: Är verkligen Sylarna klätterberg?

515442; sa:
Syltraversen är i min värld mer en alpin klättertur än en fjällvandring.

OK, jag googlade up en sida som bekräftar att det faktiskt finns några respektingivande bitar på templet (om man tar vägen över hammarna) och ett steg strax under Storsylen. Så syltraversen hör väl hemma i den här gruppen.

Per
 
Om ni har tålamod någon dag så ska jag lägga ut foton från våran travers tur i Fredags förra veckan. Några blev rätt ok och visar tydligt "luftigheten" på traversen. Det är ju några partier som är rena klätterturen tex över pinaclarna (ink firningen), kamvandringen från pinnacle 3 över mot storsola, kamvandringen från storsola ner mot tempeldalen och klättringen upp på sylhammaren. Dessa partier skulle jag inte rekomender någon att göra utan säkring. Vi skrev även ihop en liten "förare" som jag tänkte publicera på min sida här på utsidan. Det var mest för egen del så man inför framtida försök kommer ihåg de olika detaljerna och hur dom ska klaras samt hur tiden ska planeras under turen. Kommer inom kort.

/fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.