Sy hatt

Efter 20 år har min gamla trotjänare Tilley T3 gjort sitt. Jag beställde en ny men den fick åka tillbaka med vändande post. Storleken stämde inte men ändå viktigare - kvaliteten har fallerat kraftigt. Min gamla hatt har mer styr i brättet än den som kom med posten, en vindpust så lägger den sig för ögonen. Verkar inte vara ett ovanligt fenomen, har läst mig till att kvaliteten har försämrats hos tilley över tid.

Jag har inte hittat en bra ersättare för T3an. Jag är hemskt förtjust i modellen, har ett par andra tilleys, vaxad och syntetisk, men de modellerna är inte 100% för mig. Jag inser att egen tillverkning nog är min bästa chans.

Hatt någon tillverkat sin egen hatt? Någon som kanske kan bjuda på litet tips?
 
Jag har egentligen inga konkreta tips men gillar utmaningar av den här typen. Börja med att rita av sin gamla hatt innan du slänger den. Sen får du fundera på material och hur du ska styra upp brättet. Jag vågar mig inte på att tipsa om det men jag har sytt flera solhattar med vlisline och kraftigare tyg som jag sedan har sytt förstärkningssömmar på runt om. Eller några strategiska knäppen kanske kan hjälpa? Kanske går det att förstärka med någonting? Kolla med sybehörsbutiker vad de skulle rekommendera eller kolla om de finns någon hattmakare i närheten, kanske de kan sälja vad du behöver? Berätta gärna hur det går.
 
Jag kan tyvärr inte ge några tips när det gäller att göra sina egna hattar men noterar att Stetson, som ju är en rejält stor och känd hatt-och mösstillverkare, har väldigt många hattmodeller, varav flera kan hittas i svenska friluftsbutiker. Jag valde själv en Stetson före Tilley då det begav sig.
 
Jag kan tyvärr inte ge några tips när det gäller att göra sina egna hattar men noterar att Stetson, som ju är en rejält stor och känd hatt-och mösstillverkare, har väldigt många hattmodeller, varav flera kan hittas i svenska friluftsbutiker. Jag valde själv en Stetson före Tilley då det begav sig.
Har du någon modell att rekommendera?
 
Jag har sytt lite hattar. Gubbkeps, olika fiskarhattar (bomullscanvas och ventile), en deerstalker, sen lite fempanelskepsar.

Du får gärna ställa frågor men kan inget om just tilley annat än till namnet.
 
En kvinnlig bekant som gillade vidbrättade hattar hade hässian uppstyvat med lim i sina brätten innan rundsyning av yttertyg med hjälp av cirkelsömnadstillsatsen, Hennes brätten skulle vara uppböjda men formen höll de.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...