svullet finger, vad göra?

Hej!
Jag var på klättervägg för en dryg vecka sedan och lyckades lite ovarsamt hänga kroppsvikten i höger långfinger. Direkt svullnade fingret upp och blev 10-20% större än vanligt. Det gör inte ont men jag kan inte böja ihopa fingret helt (de andra fingrarna kan jag med fingertoppen nå nedre leden av fingret men för det svullna fingret tar det stop en knapp cm ifrån).

Vad har hänt i mitt finger och är det farligt? Ska jag gå till läkare?

Jag gissar att det är någon form av överansträngning men att inget är brutet (borde gjort mer ont då). Men vad gör man då, vilar och väntar eller?

/Patrik
 
Ont i fingret

och kan ej böja det. Det är svullet för att det håller
på och läka.
Om det är brutet känner du det när du
sätter fingertoppen mot nåt och trycker lite. Om du
t.ex. har en fraktur i en led i fingret så gör det
väldigt ont där, vid belastning.
Det är i regel bara
att vänta och inte belasta fingret. Om en fraktur
uppstått bör fingret hållas rakt med hjälp av en spjäla(skena).

Har själv brutit två fingrar, tre tår, näsbenet och ett ben i foten. (DET GÖR ONT,vid fraktur.)
Om du är orolig kan du gå till läkare.
[Ändrat av owahlund 2003-03-24 kl 16:22]
 
OK, inte bruten men hur lång konvalecens?

Tack Oscar för infon. Jag blir nu mer säker på att inget är brutet för det känns inte mer på svullenfingret än på de andra om man trycker på fingertoppen.

Svullenheten är alltså ett inre sår som har blött och vätskat sig eller?

Hur lång tid är normalt innan svullnaden går ner dvs överflödig vätska försvinner? Det är som sagt snart två veckor sedan och fingret har varit lika stort sedan det hände.

Kan man lekmannamässigt avgöra om någon sena är skadad?

/Patrik
 
Så länge du kan röra fingret och det inte gör allt för ont så är det lungt.
Jag menade att du skulle belasta fingret försiktigt genom att lägga fingertoppen mot t.ex. ett bord du sitter vid och ha fingret rakt och handen paralellt med bordet, sedan trycka försiktigt nedåt för att se om lederna i fingret skadats.Inte pressa på själva fingertoppen.
När jag bröt mitt finger var det svullet c:a tre veckor och ömmade i fyra.
Om svullnaden ej går ned eller om smärtan ökar kan det vara en infektion i fingret, eller liknande, och då bör du låta en läkare titta på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evinrude stelt och ömt finger Sportklättring 28
biologen Finger- och handskador! Sportklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.