Svullen i ansiktet

Hej, jag vet inte i vilket diskussionsforum jag skulle lägga denna fråga. Men eftersom problemet alltid har dykt upp under fjällvandringar så skriver jag här. Två år i rad har jag efter några dagars vandring börjat svälla i ansiktet, mest kring ögonen. Jag vaknar på morgonen och ser ut som en kines, men svullnaden brukar ge sig efter några timmar så vid lunchtid är jag ganska normal igen. Förra året svullnade även fingrarna. Är det någon som har någon idé vad detta kan bero på? Jag tror inte att det är någon allergisk reaktion varken på utrustning eller maten. Det jag själv tror är orsaken till svullnaden är bristen på fullgod sömn eftersom jag alltid vaknar till några gånger under natten pga knöligheter, ljud, kissnödighet och klämda händer i sovsäcken. Kan det vara så?
 
Har själv funderat...

Hej!

Jag råkar ut för samma sak ibland, men inte på varje vandring.

Ögonen svullnar efter en eller ett par dagar särskilt om det varit blåsigt. Men det håller aldrig i sig särskilt länge.

Fingarna svullnar (eller känns stela, svåra att kröka). Det fick jag ett försök till förklaring till, en gång. Det kan bero på att cirkulationen stundtals blir blockerad pga trycket mot axlarna från ryggsäcken. För mig upphör "besvären" i stort sett vid nästa rast.

Men det slår mig också nu i skrivande stund att jag aldrig upplevt fingersvullnad sedan jag började vandra med två stavar. Det gör ju att man rör mer på axlarna och därmed underlättas troligen cirkulationen.

Jag har flera kompisar som råkar ut för samma sak i varierande grad.

Ovanstående är bara exempel på mina egna teorier - jag har aldrig brytt mig om att fråga någon kunnig på området. Men det kanske dyker upp något "vetenskapligt" svar här i forumet.

Mvh Bert
 
Jag var på en kurs med Lottorna nu i somras och då svullnade mina fingar/händer ganska rejält. Det var knappt jag kunde knyta händerna. Det var väldigt varmt och jag svettades mycket. Som en följd av det drack jag ganska mycket vatten (ca 6-7 liter om dagen).

Jag trodde möjligen att det kunde vara så att jag trots allt drack för lite, men jag fick i stället rådet att äta mer salt. Det tyckte jag först lät lite konstigt eftersom ju salt binder vätska i kroppen, men det hjälpte till viss del. Kanske det kan hjälpa dig också - att öka saltmängden.
 
Vad det gäller ögonen har jag ingen aning. Låter nästan som om du skulle höra med en läkare för att försäkra dig lite grand.

Svullnade händer känner jag igen. Har lärt mig att ta av examensringen innan jag börjar gå, sen är det kört. Min teori är helt enkelt att man hänger med händerna neråt betydligt mer än vad man normalt gör. Således (ungefär som med fötterna) så svullnar de upp pga av vätska. För mig är det minimalt besvär.

Peter P.
 
Jag skulle kunna tänka mej att det är en kombination av solbränna, stark vind, och att man ibland kanske hamnar med huvudet lägre än resten av kroppen när man sover i tält (jag menar ansiktet alltså).
 
Anna S; sa:
Två år i rad har jag efter några dagars vandring börjat svälla i ansiktet, mest kring ögonen. Jag vaknar på morgonen och ser ut som en kines, men svullnaden brukar ge sig efter några timmar så vid lunchtid är jag ganska normal igen.
Det låter nästan som hjärnödem (HACE), men du har väl inte fjällvandrat på extrema höjder? En annan skillnad är att HACE (åtminstone min erfarenhet) ger synrubbningar/sämre synskärpa. Förmodligen för att synnerverna kläms åt "inifrån".
Teorierna i tidigare svar är annars troliga.
Förra året svullnade även fingrarna.
En gissning: Strypt blodtillförsel till armarna/händerna? Antingen ryggsäckens axelremmar, eller strypande tingest runt handleden (klocka, armband...)?
 
Solglasögon

Vad gäller svullna ögon kan de också bero på mängden sol. Använder du solglasögon? Normalt är vi ju inne större delen av dagen. Även vid molnigt väder kommer ju UV-strålningen igenom.

De andra förklaringarna har jag också hört, och lutar hellre åt förklaringen hängade armar, tryckande rygsäck och lågt huvud vid sömn. Det där med saltmängden lät också intressant.
 
Tack!

Tack för alla intressanta teorier om vad min svullnad beror på. Jag hoppas att det inte är hjärnödem (brukar nog inte inträffa under 2000 möh)!!!

Jag vandrade med två stavar i år (mot en tidigare år) och hade inga problem med händerna. Så teorin med ökad rörelse i axlarna stämmer kanske! Jag ska också prova att äta mer salt och se om det har någon effekt (tycker annars att jag har varit duktig att äta mycket salami och kaviar men det är kanske inte tillräckligt). Slutligen kan jag prova att öka mängden kläder under huvudet när jag sover och hoppas att det hjälper.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.