Sveriges lättaste och konstigaste

Vad som är sveriges hårdaste led kommer jag aldrig att kunna bedöma.
Vad som är sveriges finaste led har diskuterats förut.

Så... vad sägs om att lista sveriges lättaste respektive konstigaste leder?
Vad är den lättaste (om vi håller oss till leder som faktiskt finns namngivna som leder i någon förare) led ni klättrat? Och vad är (i någon väldigt subjektiv bemärlekse) den konstigaste?

Den lättaste led jag själv klättrat måste vara ekleden i häggsta. (Jo jag vet att det finns en namngiven nedstigningsled också, men den har jag aldrig tagit)

Som konstigast nominerar jag "Diagonalen" på röda lacket-väggen i noret, för den hukande traversen (eller promenaden) som utgör nästan halva leden.

Kom igen, det måste finnas bättre exempel!
 
Nu ska jag be att få påpeka att jag faktiskt halkat av med foten på insteget på Ekleden. Nu hängde man väl säkert i fingrarna - men ändå!

Nåja, den konstigaste leden skulle ju kunna vara Kanonleden vilken jag bara sett i föraren (Göteborg), men av bild och beskrivning så verkar den ligga bra till på topplistan över konstiga leder.

PS.
Leden passerar tydligen genom ett runt hål i berget, och hålet verkar vara av axelbredd, i bästa fall.
 
Senast ändrad:
Sveriges "lättaste" led ligger definitivt på Kullaberg, i den danska föraren vill jag minnas att det finns ett antal 2- listade..

konstigast borde vara "Presenten" på ängshagen i bohuslän.. om inte annat så är det iallafall sveriges hårdaste 6-
 
Nu ska jag be att få påpeka att jag faktiskt halkat av med foten på insteget på Ekleden. Nu hängde man väl säkert i fingrarna - men ändå!

OT: ja visst är det märkligt hur man kan slarva just på¨insteget till en lätt led. Jag har gjort precis samma sak på en fyra-nånting på vårdberget. Med lite luft under fötterna, eller när hjärnan är inställd på svårare klättring är det inga problem, men just när det inte ska vara några problem så...
 
Sen måste man iof disskutera vad en led är för någonting, om vi alltså ska kora sveriges lättaste led.. rent klättermässigt så finns det många vandringsleder som är betydligt lättare än ekleden...

men ok, vi kan begränsa oss till att den ska vara beskriven i en klätterförare..
 
Sen måste man iof disskutera vad en led är för någonting, om vi alltså ska kora sveriges lättaste led.. rent klättermässigt så finns det många vandringsleder som är betydligt lättare än ekleden...

men ok, vi kan begränsa oss till att den ska vara beskriven i en klätterförare..

Eftersom jag startade tråden, så inför jag följande regler :)

Leden skall vara beskriven i en klätterförare, och du skall någon gång ha klättrat den repsäkrad.
Bonuspoäng om du gjort den med topprep ;)
 
twist i tunaberg

är i alla fall det konstigaste jag klättrat.

Appropå Ekleden i Häggsta så inträffade för många år sedan att en av Stockholms då bästa klättrare fick problem på det hala insteget då han var instruktör på en kurs. En stor samling häcklare samlades förnöjt nedanför för att åse eländet vilket inte minskade hans svårigheter. (jo han kom upp till slut)

Staffan Ericsson
 
Eftersom jag startade tråden, så inför jag följande regler :)
Leden skall vara beskriven i en klätterförare, och du skall någon gång ha klättrat den repsäkrad.
Bonuspoäng om du gjort den med topprep ;)

Det borde ju vara helt ok att räkna t.ex. Sörmlandsleden om någon verkligen trad multipitchar hela etapp 1. Det är inte mycket mer än 100 replängder och du har fina möjligheter att bygga stamplatser efter varje pitch :p
 
Sörmlandsleden har ju å andra sidan en etapp i Tunaberg/Simonsberget som inte ens är den lättaste leden på Simonsberget. Och ska man göra en led, ska man ju göra hela leden, eller hur! :)
 
Ranger Danger i Ågelsjön...

... är iallafall en av dom mest svårgraderade jag har klättrat. Ena gången känns den som en skitenkel 5+ med nåt enstaka hårt move, en annan gång trillar man av. Tror den ligger runt 6 i föraren.
 
nån som testat.....

marias led...skum säger jag bara...och...den finns i stegeborg...där finns massor av toppenfina leder förresten...kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam anna
 
Tigersprånget i Tunaberg är ju en märklig led. Sen minns jag att det kändes lite udda att gränsla en enbuske på första replängden av lätta leden på Välseröds stora vägg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.