Sverige södraste fjäll?

Sverige södraste fjäll?

Ja, hur långt söderut kan man säga att vi har fjällvärld? Verkar ju finnas otroligt mycket vackra fjäll norröver, men funderar på om man ska lägga första fjällvandringen med 7-8-åringen (första för både mig och honom) ganska så långt söderut. Skog och berg i alla ära, men det har jag gott om här hemma  så är ute efter lite mer åt fjällhållet.
Goda tips och råd?

//Frida med son!
 
Finns ju Sälen och Fulufjället som nog är de sydligaste "fjällen", men vill du ha mer sammanhängande fjällnatur, kalfjäll och avsaknad av stora skidliftområden rekommenderar jag Grövelsjöfjällen. Långfjällets naturreservat ger bra fjällkänsla och är lättillgängligt för barn. Vi har själva tillbringat många skidsemestrar där, och det var även där som mina barn först bekantade sig med sommarfjällen:)

Om du söker fjäll ändå sydligare, glöm inte Norge. Där finns mycket av den varan.
 
Senast ändrad:
Storvarden

Om man med fjäll menar riktigt kalfjäll finns fjället Storvarden på Älvdalens skjutfält i Dalarna. Sannolikt sydligaste kalfjället i Sverige.
Om man däremot bara menar att "fjäll" ska ingå i namnet, finns ju berget Kroppefjäll i Dalsland.
På Västkusten återfinns förövrigt det lilla samhället "Fjällbacka" med vackert läge vid havet.
 
Nzuri, jag kan se att vi har nästan samma geografiska förutsättningar att ta oss till fjällen, varför jag kan tipsa om denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71119

Göteborg-Grövelsjöfjällen är ca 62mil enkel resa. Ungefär samma sträcka till Rondane eller Jotunheimen i Norge via Oslo. På halva den distansen når du Hardangervidda om du färjar Strömstad-Sandefjord.
 
Nzuri, jag kan se att vi har nästan samma geografiska förutsättningar att ta oss till fjällen, varför jag kan tipsa om denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71119

Göteborg-Grövelsjöfjällen är ca 62mil enkel resa. Ungefär samma sträcka till Rondane eller Jotunheimen i Norge via Oslo. På halva den distansen når du Hardangervidda om du färjar Strömstad-Sandefjord.


Men Rondane , Jotunheimen eller Hardangervidda kan väl knappast kallas fjäll eftersom de inte har samevisten som bedriver aktiv renskötsel, enligt fjälldefinitionen ovan.
 
Som oftast beror det på definitionen. Namnen brukar ju ange hur de gamle såg på saken. Så en rejäl definition som passar dig själv är primo.
De fenoscandiska bergen börjar i Höör och går ner i ishavet. Sydligaste namnet med fjell i ligger söder om denna, fjellbacka är inte högt men brant. Norges berg börjar söder om våra. YMMV
 
Tack för alla supertips!! Nja, Fjäll i namnet var väl inte direkt det jag tänkte på, men fyndigt! :)

Återstår bara att forstätta supa in omgivningens åsikter och komma till beslut ifrågan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.