Svenskt sportfiske hotas av EU enligt Junilistan

Jag läste följande artikel på Aftonbladet och undrade lite om vad som ligger bakom den... Finns det ett nytt korkat förslag från EU angående reglering av sportfiske eller är det bara Junilistan som röstfiskar? Jag tycker att det är självklart att man ska reglera sportfisket så att fiskbestånden håller sig starka. Jag har även fått för mig att många av sportfiskeklubbarna idag har egna regleringar på fisket så det skulle vara kul att veta om EU:s kommande krav skiljer sig mycket från deras.

Är det någon som har koll?

/Stellan
 
Länsstyrelsen och Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund samt FVO (FiskeVårdsOmråde som är ett paraply för fiskerättsägare i området) reglerar mer eller mindre redan allt detta som EU pratar om. Vad som får fångas, hur stora fiskarna skall vara, till vem som fångsten skall rapporteras etc enligt de fiskekort som krävs.

Havsfiske som artikeln pratar om är väl ett undantag mig veterligen men i min klubb så rapporterar de flesta in det ändå för registrering i föreningens fiskeliga för att samla poäng och notera rekord. Hur EU skall få igång ett fungerande system där man rapporterar in sin fångst är dock något som för mig blir helt obegripligt. Det är ju logiskt att man rapporterar in sin fångst först när man kommit hem. Och om polisen tar dig i din båt så finns det ju liksom ingen chans att de kan sia in i framtiden om du tänker deklarera alla din fångst när du kommer hem eller inte.

Det blir lite som den nya lagen som säger att du alltid måste ta kvitto på det du köper i affären, men det är inget krav på att spara det. Att ha poliser utanför Pressbyrån som rotar igenom folks påsar kommer liksom aldrig hända lika lite som att polisen kommer komma hem till folk och rota igenom deras frysboxar.

Jag ser inget större problem med de regler som EU vill införa för sportfisket i Sverige. Vi är duktiga i Sverige på att frivilligt göra lite mer än vad som egentligen krävs för att skydda ekosystemet anser jag. Att införa lite regler kan nog vara positivt för vår del mot de mindre utvecklade länderna på andra sidan östersjön.

Junilistan är för bittra och cyniska pensionärer. Om du inte är pensionär och inte är bitter så finns det ingen anledning att över huvud taget bry sig om dem. Lite grann som feministiskt initiativ, som bara arga kvinnor röstar på.
 
Det där faller ju på sin egen orimlighet och om det ändå skulle genomföras så känns värdet på lagen ungefär som den om att man inte får gå mot röd gubbe. Håller med föregående talare . I brist på annat så griper de tjuriga pensionärerna efter halmstrån.
 
Det där med kvitton är ganska kul i Italien. Där får du kvitto på precis ALLT.
Jag tiggde till mig några pappmuggar på ett fik, sade tack och skulle gå. det blev väsen utan dess like. Killen i kassan rusade efter mig och jag fick gå tillbaka för att få ett kvitto på 0 (noll) lire.
Uppenbarligen var det något med finanspolisen, mutor och sånt.
 
Valår

Jajust det, det är ju snart dax för val, 7 juni om jag minns rätt.
Märkligt att inte massmedia börjar focusera på det med tanke på att de följde den amerikanska valkampanjen i 1,5 år och nu är det bara 4,5 månader kvar tills vi ska stå vid valurnorna.

Självfallet ska jag rösta, har dock ingen aning om vad jag ska rösta på. Tycker det är trist att lägga i blanka valsedlar, men i värsta fall så blir det så...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Sportfiske vid nät och fiskrätt? Fiske 3
owdykare Sportfiske Chatt! Fiske 7
Sportfiske på island Fiske 2
Skogsstjärnan Ammerån och dess natur hotas. Fiske 87

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.