Svårighetsgrad Klättercentret vs Karbin

Hej,

Jag och en kompis har precis börjat klättra.

Vi har hunnit klättra en 4-5 gånger i Klättercentret och lyckades komma upp för 6a eller nåt i den stilen.

Sist provade vi att åka till Karbin och klättra där och då hade vi problem att komma upp för 4:eek:rna.

Hade vi en väldigt dålig dag eller är det så att en 5b är svårare på Karbin än en 5b på Klättercentret?

Jag inser givetvis att det inte är en exakt vetenskap att gradera leder men vi upplevde en så väldigt stor skillnad.

Mvh
Magnus
 
Låter fantastiskt, med tanke på att jag kämpat under vintern på Karbin. Problemet är dock att jag (nybörjare!) klarat lite 5c/6a leder, samt har kollat i översättningtabeller och därefter förnöjsamt konstaterat att man är sexaklättrare numera, fast när jag var i Tunaberg förra helgen insåg jag nog att jag var mer typ femmaklättrare...

På Folkhögskolan i Stensund finns en klättervägg och där klättrar jag å andra sidan 7:eek:r (vilket är nonsens...)
 
Vem bygger...

De lättare innomhuslederna är ofta väldigt konstigt graderade. En femma innomhus kan vara hur lätt som helst medan den utomhus oftast innebär att man får tänka till lite iallfall. På lite svårare leder stämmer graden bättre.

En teori varför det är såhär kan vara att de som sätter upp innomhusleder oftast är så duktiga att de har svårt att bedömma vad som är trea, fyra eller femma. Av samma anledning (duktiga förstabestigare) brukar det utomhus vara halvkass säkrat på 5:a och nedåt medan vissa 6:eek:r och de flesta 7:eek:r har gott om bult.
 
Ligger nog mycket i det. Jag tycker jag bara kan gradera i den grad som är på gränsen av vad jag klarar...

Med åren kommer antagligen en massa erfarenheter av leder av olika grad, men jag har också hört av lite duktiga klättrare - om en viss led - att "det där är väl lite typisk treaklättring bara". I föraren har man sedan kunna läsa exv 4+, vilket har känts rätt eftersom det ändå krävts viss "ansträngning". Själv känner jag dock redan att i takt med att man gör framsteg så blir det svårare att skilja mellan de lättaste graderna. Om en typisk ledbyggare kan klättra franska 7:eek:r eller t o m 8:eek:r så måste det ju vara nästan omöjligt att skilja på olika 4:eek:r för den ledbyggaren?
 
Tack för svaren.

Tack för alla svar.

Dom låter rimliga och jag tolkar det som att vi inte hade en dålig dag utan snarare att vi är så dåliga. ;)

Mvh
Magnus
 
Vadå dålig!?

Tala för dig själv, jag är ju grym! ;)

/cj

ps. Det är jag som är "kompisen" han refererar till i inledningen på tråden. ds.
 
Nu vet jag inte hur det är på centret men på karbin är det ganska ojämna grader eftersom det är ganska många som skruvar upp leder där. Vilket har fördelar också eftersom lederna blir varierade.

När jag skruvat upp en lätt led raggar jag alltid upp någon/några att provklättra leden för att få hjälp med graderingen och för att se att sekvenserna sitter rätt.
 
Graderingar...

Åker man runt på lite olika ställen så märker man snabbt att de som gjort lederna graderar olika. Befinner du dej i södra delen av landet så kan en 5+ vara en, två grader högre i norrland osv. Lederna är ju så otroligt olika så det är svårt att bedömma dem exakt.
 
Hm, det gamla vanliga; hur menar du nu? Menar du att ett en 5+ är svårare i Norrland än tvärtom? (eller tvärtom?) Jag antar att det är svårare i Norrland.

Mycket riktigt skiljer det, men samtidigt måste jag säga att det är märkligt hur bra det ändå stämmer. En anledning till att det skiljer är förstås att olika klättrare ha olika svagheter.
Jag ligger oftast ett par grader under min klätterkompis, men sedan finns det några enstaka leder som jag klarar, som han inte klarar. I det läget inser man ju det är omöjligt att gradera så att det stämmer i alla lägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.