Suorva

Det låter konstigt. När man kommer från bilvägen där bussen från Gällivare släpper av vandrare och skidåkare finns det en grind som leder in på vägen över kraftverksfördämningen. Den grinden som är till för gående ska alltid vara öppen. Bilgrinden däremot är troligen låst.

Om rykten säger annorlunda skulle jag vilja veta om de har något fog för sig. I så fall kommer jag kontakta Vattenfall. Vet du mer?

Hälsningar Hans

PS. För du tänker väl inte på att gå över isen vid Suorva, nu på vintern? Det är en helt annan sak.
 
Diskussion om detta dyker upp då och då. Jag tror att det ofta är fråga om missförstånd, då man sett de låsta grindarna (bilgrind och gånggrind) uppe på själva dammvallen, i makadammen alltså. Men som Fowwe påpekar så ska man från busshållplatsen gå asfaltvägen ner till den låsta bilgrinden. Till höger om denna finns gånggrinden, och låset på den är blockerat med en blank metallplatta, förmodligen för att ingen av misstag ska kunna låsa den.

Det ovan nämnda är så att säga normalläget och även jag har svårt att tro att någon ändring skulle ha skett, men om så är fallet måste vi alla få veta det!

Hälsn Pelle
 
Ja vi gick runt och letade tills att vi tog mod att bryta mot vad skylten sa.
Jag fick ju iallafall uppfattningen att denna grind inte fick passeras, men det är ju ända vägen in och den var öppen.
 

Bilagor

  • Sarek-6816240710.jpg
    Sarek-6816240710.jpg
    72.7 KB · Visningar: 2,135
Ja vi gick runt och letade tills att vi tog mod att bryta mot vad skylten sa.
Jag fick ju iallafall uppfattningen att denna grind inte fick passeras, men det är ju ända vägen in och den var öppen.

Denna skylt har funnits där i flera år. Jag håller med om att det är motsägelsefullt. Det accepteras att vandrare och skidåkare passerar området på väg till eller från fjället. Men jag kan tänka mig att Vattenfall och myndigheterna har en kluven inställning till detta. De skulle nog helst vilja stänga, men de vet att det skulle bli ett ramaskri från oss friluftsmänniskor då. Så vi kan fortfarande använda den.
 
Även jag har stått och funderat över ordalydelsen, men jag tror den är genomtänkt, väl avvägd och ska tolkas som att man får passera området men inte stanna, dvs. "uppehålla sig" där.

Ytterst är naturligtvis detta en fjällsäkerhetsfråga som gör det omöjligt att stänga gånggrinden. Det kan ju handla om liv eller död för en nödställd som återkommer till civilisationen den här vägen.
 
Skyddslagen

Innanför stängslet är området ett skyddsobjet och det som står på skylten gäller enligt Skyddslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100305.htm

Skulle saker och ting ställas på sin spets kan behöriga skyddsvakter, avvisa, avlägsna eller omhänderta personer som uppehåller sig inom eller omkring objektet.

Men vandrare som går genom området till och ut ur Sarek kanske ses som behöriga att uppehålla sig där?
 
Det vore intressant att få statistik på hur många vandrare som stigit av bussen vid Sourva och inte vågat ta den planerade vägen över dammen av rädsla för att bli arresterade. Till exempel utländska vandrare som trott att de blir skjutna om de går in.

Öppet brev till Vattenfall: komplettera skylten att det är tillåtet att passera området.
 
Det är lite märkligt för jag har aldrig tänkt på om det något stängsel/grind om man kommer från motsatt håll? Gör det inte det känns ju skylten ännu mer märklig.

Till för två somrar sedan var även bilgrinden öppen (nyckeln satt i låset på insidan). För ett antal årsedan har vi ringt till Vattenfall och frågade om det var okej att köra in med bil, vilket det var. I somras var den förmånen borttagen eftersom nyckeln var borttagen (man kanske är rädd att någon ska köra in med dynamit och spränga dammen!?!?).

Att gå via Sourva har väl aldrig varit någon officiell väg in i Sarek? Frågan hur länge möjligheten att gå över dammen kommer finnas kvar? Man skulle kunna stänga och hänvisa till båttransport i Salto istället.
 
Att gå via Sourva har väl aldrig varit någon officiell väg in i Sarek? Frågan hur länge möjligheten att gå över dammen kommer finnas kvar? Man skulle kunna stänga och hänvisa till båttransport i Salto istället.

Jag kan inte minnas att jag sett myndigheterna ge några anvisningar alls om hur man tar sig in i, eller ut ur, Sarek. Men annan information är enkel att hitta, t ex om säkerhet och om broar. Vägen via Suorva har väl tillkommit genom hävd sedan dammen byggdes. Det är ingen rättighet man som vandrare kan göra anspråk på, men i praktiken har det inte funnits några hinder att använda grinden.

Men om det skulle inträffa t ex en allvarlig skadegörelse, eller uppkomma en hotbild mot anläggningen, då tror jag personligen att Vattenfall och Länsstyrelsen skulle stänga grinden. Där är vi som väl är inte idag. I alla händelser är det bra att hålla sig uppdaterad med vissa mellanrum för att bevaka vad som sker.
 
Grinden vid Suorva

Vi har från Laponiaförvaltningens sida noterat att det är lite otydligt för besökare att grinden för fotgängare är öppen vid Suorva och att det är tillåtet att gå igenom och följa vägen vidare för att ta sig in i området för vandring.

Vi har påtalat detta för Vattenfall och en skylt är på gång.

Kan tipsa er på Utsidans forum att kontakta oss vid funderingar kring Laponiaområdet. Se www.laponia.nu för vidare info. Vi har en kommunikatör och håller att bygga upp en FAQ-sida på vår webplats. Vid tillfälle det kanske inte blir så ofta så besöker vi Utsidans forum för att se om det är det är något som berör oss, men för snabba svar kontakta gärna oss inom Laponiafärvaltningen.

Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus/Laponiaförvaltningen
Jokkmokk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.