Suliskongen ?

Har tänkt mig ett besök i Sulitelma till sommaren. Den svenska toppen och kamvandringen är väl inga problem ?

Är det någon som har bestigit toppen nyligen (Suliskongen) från norr, svårt, stegjärn etc ?

m.v.h
J
 
Förstår inte vad du menar med kamvandring Vilken kamvandring.? Menar du den kammen mellan svenska stortoppen och Suliskongen?
Ja den är en knepig passage om du tänkt dig gå via svenska Stortoppen över kammen upp till Suliskongen. Det går inte att gå där, du behöver klätterutrustning för den biten. Den påminner om haket på Akka.
Själva Suliskongen är inte speciellt svår att ta sig upp på mer än att det är väldigt brant och jobbigt då det är en massa sten som ligger lösa. Det är en jobbig bestigning, väldigt brant. Du måste ha klart väder dessutom.

Men, jag tror nog du menar om man kan ‘gå hela kammen som svenska Stortoppen är‘. Jo det går. Jag har gjort det med packning dessutom en gång. Jag gick då söderifrån alltså ifrån Mietjerpakte men norr om Labba.

Det finns en stor glaciärjokk ifrån Stuorajekna som flyter in i Salejekna. Den gick då att vada. Hur det är idag vet jag inte. Kammen sedan upp mot Stortoppen är lättgången, det är kalt berg stora sträckor och den är och känns väldigt lång. Bara gå kammen tog mig åtta timmar. Men jag delade upp etappen i tre delar. Jag tältade precis innan och sedan just nedanför branten till Statak.
Det är en väldigt, väldigt jobbig tur det där. Gå samma sträcka norrifrån med packning tror jag inte är orkesmässigt möjligt, och jag vet ingen som gjort det heller ensam.
Stegjärn behöver du inte för dessa två kamvandringar.
 
Tackar, bra info....

"Det går inte att gå där, du behöver klätterutrustning för den biten. Den påminner om haket på Akka."
Förstår och där skulle/vill jag heller INTE vandra. Bev dock förvånad när jag läste om några som gjort det - http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=25018

"Men, jag tror nog du menar om man kan ‘gå hela kammen som svenska Stortoppen är‘. Jo det går. Jag har gjort det med packning dessutom en gång. Jag gick då söderifrån alltså ifrån Mietjerpakte men norr om Labba."
Japp, det är den jag menar och kommer att vandra, om inte vädret är allt förjävligt...

"Lättaste" vägen upp på Suliskongen måste ju vara om man börjar vid sjön 976, cirka 3 km norr om toppen. Sedan vandra upp på kammen nordväst om toppen; mellan glaciärerna. Vidare kommer man fram till ett glaciärfält, cirka 1 km från toppen. Och här undrar jag då om det behövs stegjärn eller ej. Efter detta så "verkar" det vara lätt att nå toppen.

Ja, ja....jag får spåna vidare på detta....
 
Jo jag har också läst den där länken en gång. Den är ganska besynnerlig, med tanke på att det är en otroligt svår passage, men det där ungdomsgänget lyckades tydligen göra det.

Det finns en hel ‘undervegetation’ av sådana berättelser när ungdomar, eller skolpojkar som ger sig i kast med alla möjliga märkliga bestigningar av toppar eller vadningar av jokkar.
Man undrar ju vad deras föräldrar tycker, eller vad dom sagt till dom innan dom stack iväg.
En sådan där mer känd historia är ju den om några pojkar som skulle gått hela Piellorieppekammen någon gång på femtiotalet.
De flesta av dessa historier vet man ju inte så mycket om, i och med att ‘äventyren’ eller bestigningarna aldrig blir kända, eller rättare sagt. Ingen har brytt sig om berättelserna. Dom har aldrig räknats in i den konventionella bestigarhistorien.
Själv träffade jag två tolvåriga flickor en gång uppe vid Hambergobservatoriet. ‘Dom skulle gå tillbaka till sina föräldrar’ lovade dom..


Om det där snöfältet då. ..
På kartan är det utmärkt som en glaciär, men det är ett snöfält. Du behöver inga stegjärn för den lilla biten upp på Suliskongen, men brant är det kan jag lova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
nima84 Bestigning av Suliskongen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.