Sugen på Fjällvandring

Efter att några år varit sugen på Fjällvandring så tänkte jag äntligen sticka iväg i sommar. Behöver lite tips på bra vandingsmål? Det var mycket länge sedan jag var å fjällvandrade men kan grunderna. Skall sova i tält, och tänkte vara själv, någon som har lite tips man bör tänka på? och bra vadringsmål? Eller finns det någon man kan föja med??? Tack på förhand mvh Fischerr
 
Hade själv planerat att göra min första fjällvandring i år, och jag tänkte vandra jämtlandstriangeln. Hade kanske varit kul att iaf möta upp om du hade velat det. Är förresten 18.
 
Vad vill du med din vandring?
Vill du undvika människor så passar inte Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikkaluokta. Hur länge vill du vara borta? Vill du ha nära till stugor om det blir fulväder?

/Ulf
 
Jag tänkte vara borta typ en vecka eller nått, och det är tält som gäller. Jag kan tänka mig lite överallt bara det är vacker natur. Capan, det hade varit kul att möta upp å göra nått, kul med sällskap. När tänkte du åka? hur länge?
 
Jag tänkte vara borta typ en vecka eller nått, och det är tält som gäller. Jag kan tänka mig lite överallt bara det är vacker natur. Capan, det hade varit kul att möta upp å göra nått, kul med sällskap. När tänkte du åka? hur länge?
Vet inte riktigt, när jag tänkte åka, men någonstans vecka 27-28-29, vet inte riktigt, men ungefär när industrisemestern är, och jag tänkte vara borta kanske 10 dagar, med först vandring på jämtlandstriangeln och sen fiske/vandring runt valsjöbyn samt fjällsjöarna däromkring.
Och självklart ska jag tälta.

Är öppen för andra förslag om du vill det.
 
tänkte också åka typ vecka 28, 29 eller nått. Är rätt ny på vandringsmål, så jag har inte jätte koll, men har hört bra om jämtlandfjällen. Var i sylarna för MÅÅÅÅnga år sedan, sjukt fint. Bra att ha någon som vet lite.
Är sugen på att dra från stan å få känna lugnet i fjällen några dagar, sova i tält m.m , framförallt därför jag vill åka. Har ju inte så mycket, så jag kollar lite på tält m.m
Är du erfaren? mkt utrustning? tält?
Jag är 30 år, för övrigt
 
tänkte också åka typ vecka 28, 29 eller nått. Är rätt ny på vandringsmål, så jag har inte jätte koll, men har hört bra om jämtlandfjällen. Var i sylarna för MÅÅÅÅnga år sedan, sjukt fint. Bra att ha någon som vet lite.
Är sugen på att dra från stan å få känna lugnet i fjällen några dagar, sova i tält m.m , framförallt därför jag vill åka. Har ju inte så mycket, så jag kollar lite på tält m.m
Är du erfaren? mkt utrustning? tält?
Jag är 30 år, för övrigt
Har inte så stor koll heller, och är själv ny på detta. Just nu håller jag på och bunkrar upp med utrustning som behövs, har införskaffat bland annat kniv, yxa, kompass, tändstål, skor, byxor, tält, spritkök. Näst på listan står sovsäck, ryggsäck, fjällkartor, fiskeutrustning. Men tanken är att jag ska ha så lite utrustning som möjligt.

Men så komplicerat ska det nog inte vara att komma ut i naturen lite!

Vill du ta kontakt med mig så när du mig bäst på min mail n-larsson@live.se.
 
.... Just nu håller jag på och bunkrar upp med utrustning som behövs, har införskaffat bland annat kniv, yxa, kompass, tändstål, skor, byxor, tält, spritkök. Näst på listan står sovsäck, ryggsäck, fjällkartor, fiskeutrustning. Men tanken är att jag ska ha så lite utrustning som möjligt.
...

Om du ska ha så lite utrustning som möjligt, vad ska du då med yxan till...? De små pinnar du hittar på fjället behövs ingen yxa till och hugga ned träd får man ju inte.

/M
 
Har varit och fiskat runt Valsjöbyn själv, på fjället har du ingen nytta av en yxa, runt skogssjöarna så brukar jag en fiskarssåg (http://www.fiskars.com/webapp/wcs/s...ategoryId=10871&productId=11207&page=products) för torr fallved, du klarar upptill 100 mm även om Fiskars bara säger 70. Tycker du att sågen är för liten så finns det en storebror också!

Håller med om att såg är mer användbar än yxa. Dock har jag aldrig med varken yxa eller såg under fjällvandringen och har aldrig saknat dom heller.
 
Har varit och fiskat runt Valsjöbyn själv, på fjället har du ingen nytta av en yxa, runt skogssjöarna så brukar jag en fiskarssåg (http://www.fiskars.com/webapp/wcs/s...ategoryId=10871&productId=11207&page=products) för torr fallved, du klarar upptill 100 mm även om Fiskars bara säger 70. Tycker du att sågen är för liten så finns det en storebror också!
Var finns en sådan att köpa?

Har även sett att en del säljer vajersågar, är dessa nåt att ha?
 
Den mindre modellen har jag köpt på "Gubbdagiset" dvs Claes Olson.
Söker man på nätet hittar man nog säljare av den större också.

På fjället släpar inte jag heller med sågen men nu råkar jag också ligga vid ett antal skogstjärnar också, samt ett par dagar efter Toskströmmen, då har man nytta av sågen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sun73 Sugen på fjällvandring till veckan? Fjällvandring 2
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Freddie Sugen på fjällvnadring?? Fjällvandring 1
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.