Stukade fötter

Har problem med båda mina fötter eftersom de stukas väldigt lätt. Sysslar en del med orintering och terränglöpning och det är störande att behöva slita upp skador smått då och då. Vill ha bra tipps på lindning av foten, träning av vrist mm. Det är irriterande att inte kunna kuta på som vanligt utan att hela tidan oroa sig för en ny stukning!
 
Jag har också problem. I somras stukade jag ena foten vid forspaddling. Kunde nätt och jämt stödja på den under någon vecka efteråt och var hyfsat "haltfri" efter kanske två veckor. På sjukvårdsupplysningen fick jag veta att det normalt läker på 6-8 veckor - men det är fortfarande efter 14 veckor inte helt bra. Foten stelnar till när jag inte använder den och ömmar under kanske någon minut när jag börjar gå efter att ha suttit still.
Nu är den väl känsligare för nya stukningar vad jag kan förstå. Så lite tips för hur man undviker stukning vore bra.
 
Balansplatta

Jag har också problem med återkommande stukningar. Förra vintern, när problemen var som värst, köpte jag en balansplatta. Man kan nog bygga en själv också, det är ingen avancerad konstruktion. Bara en platta ovanpå en halvklotformad botten. Sen får man stå och vicka fram och tillbaka varje dag en stund. Jag tror att det har hjälpt, för efter att jag börjat använda den har jag sakta blivit av med stukningsproblemen (peppar peppar!).

Jag köpte min på Intersport för runt 150. Det har den varit värd.

Staffan
 
Stukningar

Om du har dåliga fotleder ska du i första hand söka läkare. Jag har fått min ena fotled opererad och den har blivit mycket bättre, till och med bättre än den ej opererade.
Enkla övningar för fotleden kan vara att stå på ett ben när du borstar tänderna, diskar o.s.v. Annars finns det plattor med rund botten som man ska stå på, det ger oxå bra träning för senor och muskler.
Mvh
Bengt
 
Belastning!

Själv har jag problem med stukningar. Har upptäckt att belastning av foten läker stukningen VÄLDIGT snabbt. Mitt råd är att belasta foten så fort som möjligt
Jag håller med om att en balansbräda typ den som beskrivits är mycket effektiv för att stärka foten.
Försök att undvika att linda och tejpa foten för då kommer inte foten att få den naturliga stabiliteten som den behöver. För att få en stark fot så måste man använda den.
 
Lite stukningstips

När du stukar foten: Lägg dig på rygg, upp med stukade foten i luften och knip åt runt ankeln med handen - ligg så i minst en kvart. Det ideala är om man kan linda om foten med en gång i högläge, dra åt bindan rejält!

Anledningen till detta är att minska blodutgutningen s mycket som möjligt. Det tar mycket längre tid att läka skadan om man har en stor blodutgutning.

Så fort man kan efter skadan - börja med uppbyggnadsträning, balansplatta, tåhävningar, balansera på ett ben (blunda om du tycker det är för lätt). Du bör märka resultat efter nån vecka eller två. Det sämsta man kan göra är att lyssna på läkare som ordinerar vila i några veckor ..

För att förebygga inom orientering så funkar väl balansplatta bra, du kanske skall kolla om dina skor är för ostabila, träna mer i ojämn terräng, fallträning a la judo etc kan vara bra ..så att om man trampar snett försöker man inte "räta upp" kroppen vilket leder till att man böjer foten - utan hellre låter kroppen "falla" åt samma håll som man vrickar foten ...

Lycka till

Mvh Håkan Borg
 
stukningar

mitt tips är att så fort man stukat foten skall man lägga ett komretions förband så fort som möjligt och låta det sitta på i 30 min så läker foten mycket fortare. du halverar läknings tiden. mvh en fd sjv mats
 
Apotekets stödförband

Jag stukade foten kraftigt för snart ett år sedan. Jag köpte ett stödförband för fotleden på apoteket för 100-150 kr som jag använde länge efteråt när jag tränade cykling och längdskidor. Du kan ju prova att köpa sådana dom är billiga och bra samt tvättbara. Jag åkte snowboard 5 dar efter stukningen och jag inbillar mig att det faktiskt var bra för läkningen. Det är ju inte någon risk att man stukar foten i en snowboardkänga.
 
den fegaste lösningen

min lösning på upprepade stukningar var att sluta helt med att springa på mjuka underlag. Direkt förkastliga är väl dessa sågspånsslingor. Upptrmapade skogsstigar, asfalt och
grusvägar är det som gällt till nyligen.

il C.
 
Otålig väntan på starkare vrister....

Har provat linda fötterna men detta hjälper föga... (kan ha gjort helt fel?) Att springa i skogen med vanliga löparskor går bättre än att kuta med orienterings skorna. MEN... vanliga löparskor har enligt min erfarenhet en tendens att slitas sönder till slamsor av stubbar och grenar. Orienterings skorna är ju smalare, smidigare, mer hållbara, men oxå mer obalans i. Får väl hålla mig i skinnet och träna upp follederna då. Men problemet är att jag vill springa, NU! =)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...