Stretch nät/mesh

Har du köpt och testat tyget än? Jag är nämligen också på jakt efter något liknande men jag tyckte att "Slightly elastic" lät som om det inte var speciellt elastisk så jag har inte köpt det.

/Thomas J
 
Vanliga sybehörsbutiker

& tygaffärer har mer grovmaskiga nättyger som funkar bra till ficka på ryggsäck. Ett elastiskt gummiband är bra att kanta med i ficköppningen.

Thure
 
Här kommer (det oväntade) svaret från tyskarna på vad de rekomenderar:

"thank you for your inquiry that depends very much on how durable the fabric should be.

If you want to use it for a ultralight pack the following fabrics are a good choice:
Funktions-Bike-Jersey, glatt, 2-lagig, 2-farbig, Eschler e1

Funktions-Bike-Jersey, hochelastisch, m. Struktur, Eschler, e1


If it should be more durable, the following fabric is a good choice:
Stretch-Polyamid

But it has less stretch than the above fabrics"

Han rekomenderar alltså mer vanliga tyger än de nätvarianter som jag trodde var förstaval. Jag har frågat igen vilket han skulle rekomendera om det ska vara genomskinligt. Jag återkommer med det svaret också.
 
Svar på följfrågan:

"a very elastic option is the following:
Net-fabric, polyamide, very elastic, 200g/sqm
Another popular option for lightweight backpacks is the folowing:
Mesh, durable, polyamide, 106g/qm
But its not that elastic."
 
Så här blev det!

Jag köpte "Mesh, durable, polyamide, 106g/qm But its not that elastic."

Klippte ur trianglar i botten på tyget som jag sen sydde ihop så det skulle bli mer volym, stretchbandet där uppe sydde jag i fullt utsträckt läge, med facit i hand skulle jag haft mer tyg och stretchband men det verkar bli ganska bra ändå. Jag har gjort sidfickorna stora och mittfickan "plattare" eftersom jag hellre vill ha vikten närmre ryggen. Viktökningen på säcken blev < 30 gr! Och funktionen har höjts avsevärt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,156
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwe1 Power stretch tyg Gör det själv 1
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6
la dolce vita Handla mesh i Stockholmsbutik? Gör det själv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.