Sträckning av fluglina?

Nubörjare som man e så märkte jag förra året att man tydligen inte kunde ha lina upprullad på spolen över vintern.

Eftersom jag fiskade en hel del i sjö förra året så förlorade man ju en massa meter i längd bara för att linan korvade sig så. Jag prövade att stäcka linan mellan ett par träd över natten men det blev ej någon skillnad. Jag vet att linan sträck naturligt om man fiskar i älv men vad gör man om man inte har tillgång till någon? (förutom att man självklart inte skall förvara linan på spolen)

mvh
 
Ta en meterlängd lina mellan varje näve och sträck ut den bit för bit. Våga ta i lite så att du känner att linan töjer sig. Detta brukar jag göra och det funkar på min lina. På samma sätt får man göra med tafsen och tippeten.

Sen rullar inte jag upp linan på spolen förrän jag verkligen måste, för då korvar den ihop sig ganska snart.

tight lines/sam
 
Tydligen skillnad på olika linor och troligtvis hur de förvaras.

Har själv aldrig förvarat mina linor nån annan stans än just på rullspolen.
Den äldsta har suttit i 14 år utan märkbart linminne.

Kan det möjligen vara så att linorna är känsliga för bottennapp/rekordfisk/trädtopp?
Vid extraordinär belastning, så blir det förskjutning mellan kärna och hölje?
 
Graip; sa:
Kan det möjligen vara så att linorna är känsliga för bottennapp/rekordfisk/trädtopp?
Vid extraordinär belastning, så blir det förskjutning mellan kärna och hölje?

? Du kanske kan utveckla detta då jag ej förstår ett dyft? :)

Det är inte linan som är problemet. Jag fiskar inte med klump utam med en sån där annan "lina". Vet inte vad den heter? Ni vet vad jag menar. Det är ju sällan man kastar så långt att man använder linan. Möjligtvis de första metrarna.
 
Undvik linminne

Graip; sa:
Har själv aldrig förvarat mina linor nån annan stans än just på rullspolen.
Den äldsta har suttit i 14 år utan märkbart linminne.


Hej Björn. Jag tror att du har haft extrem tur. Själv har jag fått linminne efter så kort tid som ett år.

Peppe.
 
Wow..

14 år utan att linan har något märkbart minne, en sån lina skulle jag vilja ha...
Själv glömde jag en lina på en spole förra vintern, den skulle nog behöva en sträckbänk eller något liknande :)

Ett bra knep är att hänga linan från en balkong (om man har tillgång till en sådan) med tyngd i ena ändan, det sträcker linan och låter den "snurra upp sig".
 
Re: Wow..

Mugmez; sa:
linan från en balkong (om man har tillgång till en sådan) med tyngd i ena ändan, det sträcker linan och låter den "snurra upp sig".

Detta har jag provat, det funkar bra. Fast man får acceptera att grannarna anser att man är något "speciell". ;-)

Peppe
 
Jag tror inte det handlar om en förskjutning mellan kärna och hölje utan mer att linan är lite plastisk. Dvs. att den deformerar sig utefter hur den påverkas av att ligga på spolen.

Om det handlar om en förskjutning mellan kärna och hölje tror jag att looparna blir mer oregelbundna än typiskt linminne.

Crazy, om du tar och drar med fungrarna över linan lite samtidigt som du sträcker (skapar friktionsvärme mellan fingrarna och linan) kan det kanske hjälpa till. Hoppas det löser sig.

tight lines/sam
 
Har för mig att det nämnts tidigare angående linor med för oflexibel kärna, typ aramidfiber (kevlar).

De går inte att sträcka ut och få raka, telefonsladd for ever.
Var det inte just ABU bla som hade en sån serie linor?
 
Graip; sa:
Har för mig att det nämnts tidigare angående linor med för oflexibel kärna, typ aramidfiber (kevlar).

De går inte att sträcka ut och få raka, telefonsladd for ever.
Var det inte just ABU bla som hade en sån serie linor?
Det stämmer. ABUs linor var tillverkade av Airflo, som på den tiden använde stumma kärnor av kevlar.

Numera har dom flesta av Airflos linor kärna av elastiskt material och saknar dessutom det "inbyggda" linminne som tidigare linor hade.

Olle
 
Tack för alla svar.

Jag har haft linan spånd mellan mina balkongräcken några dygn nu. Jag skall prova det där med tyngden också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lellky Nån som provat bäcksländan fluglina? Fiske 9
opettersson Fluglina Fiske 5
norpan_ Fluglina? Fiske 11
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
AA Fluglina Fiske 5
Graip Transparent fluglina Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.