Sträcka på Kungsleden?

Hej, vi är några som tänkte vandra den översta delen på Kungsleden i sommar.

Ett bra alternativ som vi diskuterat är Abisko till Nikkaluokta.

Fördelarna är att det är lagom långt för 6-7 dagar och enkelt med förbindelser (Vi var vid Kebnekaise i somras, allt funkade utom SJs tåg)

Nackdelar är att sträckan Singi, eller snarare Keb, till Nikkaluokta känns lite tråkig, och vi gick där i somras.

Men en plan är att vandra mellan Abisko och Vakkotavare istället. Enligt min karta är det inte mycket längre, och enligt andra här på Utsidan så borde det gå att avverka den sträckan på samma tid.

Enligt lite snabbt googlande så går det bussar från Vakkotavare till Gällivare, varifrån man kan ta tåget hem sen.

Vad säger ni andra, finns det några fördelar med att gå mellan Abisko och Nikkaluokta jämfört med Abisko Vakkotavare? När detta sker är lite osäkert, men det blir inte under fotbolls EM, men i alla fall under sommaren, alltså juli- augusti :) Vi tar med tältet i år igen, så sträckor mellan stugorna behöver inte planeras!

MVH Peter
 
Sträckan Singi–Vakkotavare är ytterst underskattad, vilket även gör att besökstrycket lättas betydligt så fort man lämnar Kebnekaiseavfarten bakom sig. Kaitum- och Teusadalarna är bedårande vackra och uppe på platåerna har man klara dagar utsikt över Sarek. En bestigning av Sáŋarčohkka (helt eller delvis) rekommenderas och missa inte heller bastun i Teusa. Om ytterligare tid finnes kan ni även avsluta med finmiddag i Salto.
 
Håller med :)

Hejsan,

Jo har ni redan varit på Kebnekaise så skulle jag tveklöst välja att fortsätta ner till Vakkotavare, i alla fall om det är Kungsleden som gäller. Det är som sagt var en mycket vacker vandring och framför allt Kaitum är en av mina favoriter i fjällvärlden. Dessutom har man ju changsen att få se hela Sarekmassivet och Ähpar om värdet är fint :)

Men ett annat trevligt alternativ som kanske kan vara värt att överväga är att svänga av från Kungsleden vid Guobirvagge och gå upp till Tarfalastugan istället och sen vidare ner "raka" vägen till Nikkaloukta, dvs via passet rakt ovanför Tarfalastugan och sen via bäcken ner mot Nikka.

Detta är ett mer "högalpint" alternativ genom något som nog får anses vara bland det mest dramatiska landskap vi har i Sverige, vilket givetvis innebär att det alternativet görs sig bäst i fint väder.

/ Stefan
 
Ett annat alternativ är ju att svänga i i Kaskaskavagge och sedan via Cievralahku ta sig ner till Nikkaluokta. Då slipper ni trängas vid keb och behöver bara gå några km på "motorvägen".
Mitten av Kaskaskavagge består mest av sten men är det torrväder är det inget problem.
Pär
 
Tack för alla bra tips!

Det med att vandra på "baksidan" av Kebnekaise tål verkligen att tänkas på!

Men om vi tänker Abisko-Vakkotavare, är det tillräckligt med 6 dagar på tur där? Personligen tycker jag inte om att springa fram, och en vilodag är ju ganska fint :)

Den sträckan vi gick mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation, ca 2 mil, känns ganska lagom som en dags etapp..
 
Men om vi tänker Abisko-Vakkotavare, är det tillräckligt med 6 dagar på tur där? Personligen tycker jag inte om att springa fram, och en vilodag är ju ganska fint :)

Avstånds- och ansträngningsmässigt skulle jag helt klart säga att det är det, särskilt om ni inte är bundna till stugornas placeringar -- åtminstone så länge ni inte blir våldsamt försenade i början (SJ, SJ, gamle vän...). Det blir dock ingen vilodag med det upplägget, eller avslutningsmiddag (om man inte räknar Sibylla bredvid Gällivare station, förstås :)).
 
Fördel Abisko - V-vare

å glöm inte att det går äta gott i Sjöfallet också..... Tyvärr stannar ju bussen inte så länge så man hinner äta på samma resa. Under högsäsongen går det ju flera bussar och kan man anpassa ankomsten till Vakotavare så hinner man.
 
Singi - Vakkotavare är finast

Kungsleden mellan Abisko och Singi samt sträckan Singi - Nikkaluokta upplevde jag som mycket sliten. Så fort man lämnar huvudstråket Abisko - Nikkaluokta, så får man mycket härligare vandring, tycker jag. Sträckan söder om Singi är verkligen tjusig. Sen gäller det att ha ordentligt med tid, så att man slipper stressa och helst få tid att stanna två nätter på samma ställe och få en vilodag eller en upplevelsedag.
Vi gick från Abisko till Vakkotavare för några år sedan och jag har lagt ut lite bilder från vandringen på internet. http://goto.glocalnet.net/ask9d/Kungsleden/index.html
Lycka till med planering av vandringen och så småningom genomförandet.
Sven
 
Hej!
Vi vandrade 8 dagar och bodde två nätter i Kaitumjaure och fick där en "upplevelsedag", summa nio dagar och det räckte bra. Är du snabbfotad kan du ju ta två etapper på en dag t ex Alesjaure - Sälka.

På sensommaren i år gick vi från Keb till Abisko via Nallo, Vistas och Unna Allakas. Vi hade då åtta vandringsdagar och två upplevelsedagar. Sen stannade vi ett par dagar i Abisko. Det kan man göra, när man har gott om tid och inte har något jobb som väntar.
/// Sven, en glad pensionär
 
Jag har vandrat Vakkotavare - Abisko och det gjorde jag på 8 dagar med en vilodag. Kortare tid än så skulle inte jag vilja vara ute men nu var det min första "fjällvandring". Och som andra skriver så är Teusa och Kaitumdalarna mycket vackra och har ni tur med vädret så är utsikten hänförande mot Stora sjöfallet / Sarek nationalpark .
/ Tomas
 

Bilagor

  • Kaitumjaure.jpg
    Kaitumjaure.jpg
    30 KB · Visningar: 1,380
  • Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 1.jpg
    Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 1.jpg
    33.2 KB · Visningar: 1,265
  • Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 2.jpg
    Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 2.jpg
    34.5 KB · Visningar: 1,257
  • Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 3.jpg
    Utsikt mot Sarek, Stora Sjöfallet 3.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,307
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på sträcka för oerfarna vandrare Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Sträcka på 24 timmar Fjällvandring 13
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
HALS Vandra sträcka Tossåsen-Arådalen-Höglekaredalen? Fjällvandring 0
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
ceciliaw Sträcka för nybörjare? (keb) Fjällvandring 1
nannes Lämplig sträcka? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.