Storskor – Phantom 6000

Finns där någon där ute som har erfarenhet av Scarpa Phantom 6000? Hitta mycket lite recentioner av dessa, iallafall på här på utsidan.

Har siktet inställt på Aconcagua, men tanken är att använda dem på diverse apltoppar och även lättare isklättring.

Anledingen till just dessa är främst att Addnatrure har en fin rea på dessa.

Hur är det föresten att isklättra med skor utan tåklack? Funkar det?

Mvh Fredrik
 
Hur är det föresten att isklättra med skor utan tåklack? Funkar det?

Nu har jag ingen egen erfarenhet, men det verkar fungera bra.

http://coldthistle.blogspot.com/2011/11/petzl-lynx-crampon-part-duex.html

"When Alexis Vallet from Grivel talked Carlos and I through the Grivel line last year at OR and dropped the sales numbers for "basket" crampons Carlos and I were both in disbelief. With one notable exception neither of us knew anyone who climbed serious ice in North America with a basket style crampon binding. But take a look around Chamonix in winter and they are pretty common."

Om de är storsäljare i Chamonix lär de åtminstone duga.
 
Oj många svar.. det e bra. .

Att spantic är varmarare börjar jag förstå men största skälet till att välja Scarpa var priset i detta fall.

3k för Scarpan och över 6k för Spantic

Så frågan är då om den ”duger” som en första sko, men enligr recentionen ovan verkar det ju så.
 
Låt fötterna och passformen avgöra hur mycket skorna kostar, inte tvärtom.

Att gå i fel skor kostar dyrare än pengar när det är kallt och börjar gnaga..
 
För fem år sen använts dessa vid en acklimatisering på Cho Oyu. Det var upp till - 30 C och jag har inte upplevt några problem.

Batura är bättre, jag använt dessa upp till 7900.

Ganska löjligt påstående. Jag har använt Spantik i -43 grader på hög höjd men det säger ju inget om huruvida dom är varmare/kallare än andra skor jag inte använt, bara att dom funkar för dessa förhållanden. Har du ens testat Spantik eller vad bygger du ditt antagande på?

OnT: Phantom 6000 uppfyller garanterat det du är ute efter. Verkar vara smidigare och smalare än många storskor på marknaden. Även tåsulan ser intressant ut i klättersynpunkt, avskalad friktionsdel längst fram. Skulle gärna testa dessa någon gång.

http://coldthistle.blogspot.com/2010/08/its-back-scarpa-6000-dbl-boot-and-2.html
 
Notera att ColdThistles review handlar om en annan, nyare, modell än den du hittar hos AddNature. Det verkar ju ha hänt en del med utseendet på de 2 åren, och det kan mycket väl ha hänt en del med funktionen också.

Notera också att det går att få Spantik för 4 kkr istället för de 6 kkr du nämner. Svenska butiker är ofta 15-30% dyrare än utländska nätbutiker.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.