Storskor och långfärdsskidskor??

Jag funderar på att köpa mig ett par långfärdsskridskor... Mina Scarpa T2 är lite tung att åka i...

Så jag funderar...
Kan man inte ha storskor när man åker långfärdsskidskor?? Jag hade tänkt att börja med lite alpinklättring ngn gång. Jag har kommit fram till att jag inte vill ha några storskor i plast, utan läder/syntet eller vad det är skulle passa bättre..

Jag funderar på ett par LaSportiva Nepal Extrem eller Nepal Topp eller Trango Ice. Som ett användningsområde förutom långfärdsskridskor kommer att vara: aid (vinter/höst), kanske lite is, lite mixat, hade tänkt som en början att gå SKFs kurs i keb. Så de måste funka bra där.

Föresten vad är skillnaden mellan Nepal Topp och Extrem?

/Gustaf
 
Nepal topp är inte isolerad, extrem är det.

Klart att du kan åka skridskor i storskor. Jag gör det och många andra som jag sett. Jag får fast dom på en standardskridsko, Isa kevlar.
 
böj till tåbygeln på skridskorna

Jag har precis beställt ett par storskor (Trezeta Super Guida) och planerar att använda dem till skridskorna. Skridskorna (Skyllemarks Birka) har en bygel över tån för att fungera med vanliga kängor. Risken är att storskorna inte går in under bygeln, men då är det nog bara att böja till bygeln så att skorna passar.

Nepal Extrem är varmare och dyrare än Nepal Top. Annars är det samma sko, så vitt jag vet.
 
Hmm... Så vad är att föredra. Nepal Topp eller Extrem ... Är extrem värd 5-600 mer? Eller är det bättre att satts på ett par topp och sedan ha elsulor eller varma sockor??
 
Nepal Extrem

Nepal Extrem kan nog vara värda några extra kronor om man är frusen om fötterna. Jag har en polare som har ett par Nepal Top, och jag har för mig att han tyckte de var lite kalla vid -20 grader.
 
löstagbar innersko

Jag har aldrig använt Nepal Extrem. Jag vet bara att de är varmare än Top. Jag skulle dock föredra ett par varmare skor om jag skulle använda dem på vintern. Jag är dock lite frusen om fötterna.

En nackdel med skor med fast foder kan dock vara att de inte torkar så snabbt. Då kan det vara en fördel att ha en löstagbar innersko.
 
Skillnaden är som sagt isoleringen som är komponerad av ett trippel laminat bestående av något GT liknande material och Thinsulate. Eller rättare sagt var eftersom La Sportiva har slutat tillverka Nepal Top. Jag tycker helt klart att Extreme är värda sina pengar. Har själv haft ett par i tre år och klättrat sommar som vinter både alpint och is och är hur nöjd som helst. Fler än mig också att döma av antalet man ser runt omkring på campingar och ute i bergen. Klart att du ska köpa ett par.

Klas
 
Inte optimala att gå i

Har själv ett par Extreme som jag kommer använda till skridkso i år...

Tänkte bara passa på att tipsa om att de knappast är optimala till Keb, som innehåller mer vandring än motsvarande turer i Alperna. Skulle nog satsa på ett par bra vandrarkängor om det är dit kosan styr... Storskor blir lätt i klumpigaste laget med den hårda sulan om man ska gå långt på "platten"

Lycka till med skridskorna på vilka skor det än blir.
 
Det blev ett par Nepal extreme tillslut.

Var ute och aidade i dag. Skorna kommer att bli kalas...

Tack för alla svar...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...