Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors

Tänkte vandra lite i dessa trakter i slutet av augusti och är intresserad av tips på hur lång tid det kan tänkas ta och i vilken rikting som är bäst att gå, start/slut är Storlien/Enafors tågstation. Den tänkta rutten är annars som rubriken antyder Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors inkluderande en topptur på Sylarna, om vädret och orken samt tiden tillåter skulle jag även gärna göra en sväng upp på Getryggen. Eftersom jag är vattenälskare så undrar jag om någon känner till något fint vattenfall eller annat vackert vattenparti som finns i trakterna.

Jag har relativt god vandringsvana men kommer nog dessvärre vandra själv varför jag inte vill ta några extravaganta risker. Andra tips som rör detta område är också av intresse, jag har lite drygt en vecka tillgodo.
 
Om du ska upp på getryggen, gillar vattenfall och ska från Sylarna till Enafors så är svaret givet: gå vägen bakom Snasahögarna från Ulvåtjärns vindskydd till Enafors. Då passerar du Silverfallet på väg ner för Storsnasens norrsluttning, och får dessutom en fantastisk vy över Ånnsjön och bortåt Åreskutan. Det går ju dock en dag extra jämfört med att åka bussen från Storulvån till Enafors, men om du har en vecka så är det lugnt.

Storulvån-Blåhammaren 12km, tar en dag. Ulvåtjärn ligger halvvägs, vid 6km där (den högt belägna) dalen bakom Snasahögarna mynnar söderut.

Blåhammaren-Sylarna, 19km, en dag.

Sylarna-Storulvån, 16km, en dag.

Sylarna-Ulvåtjärn typ 17km?, en dag, man kan gå ledlöst utan problem. Hålla sig inne i Jämtlandstriangeln bara. Annars via Enkälens vindskydd halvvägs mellan Sylarna och Blåhammaren.
 
Toppturen?

Tack för svaret. Angående toppturen upp till Sylarna, vilken väg är lämpligast att gå då? Är det bara via Norge (upp från väster) som är tänkbart eller går det lika bra att trava upp från den svenska sidan, från Sylarnas fjällstation?
 
Kom precis hem från att ha vandrat triangeln. Om du ändrar planerna och ska gå från blåhammaren till storulvån så kan jag tipsa om en bäck neråt dalen där det på ett ställe är ett "miniatyrvattenfall" på ca 1m fallhöjd... perfekt om man slår läger och vill ta sig en dusch/fräscha till sig.
 
Tack för svaret. Angående toppturen upp till Sylarna, vilken väg är lämpligast att gå då? Är det bara via Norge (upp från väster) som är tänkbart eller går det lika bra att trava upp från den svenska sidan, från Sylarnas fjällstation?

Man kan visserligen gå från väster, norska sidan, (in till Syltjörna och upp i branten där, direkt till toppkammen), men om man ska upp från Sylstationen så går de allra flesta österifrån. Har aldrig varit uppe på Storsylen själv, men nån gång ska väl vädret stämma, och då går man upp i Slottsdalen och sedan:

1. Antingen upp till passet mellan Vaktklumpen och Lillsylen och därifrån upp på den senare, och sedan vidare längs kammen mot Storsylen.

2. Eller så går man upp i branten längre söderut i Slottsdalen så att man aldrig går över toppen på Lillsylen utan kommer upp på toppkammen söder om denna. Sedan söderut till Storsylen.

Som sagt har jag aldrig gått topptur här, så exakt hur lederna går får nån annan förklara (sök i forumet) eller så får ni kolla på Sylstationen. Jag skulle gå över Lillsylen för att få känna på den toppen också när jag ändå höll på. :)

Nu vill jag verkligen upp där. Men det har alltid varit dimma, regn eller så vid mina besök. Men bergen står ju kvar, det är lite skönt..

EDIT: Aha jag ser på lila fjällkartan nu att bara den norska leden är markerad. Den är nog rösad med rödmålade stenar hela vägen. Jag antar att det var därför du i första hand funderade på den vägen.
 
Senast ändrad:
Kom precis hem från att ha vandrat triangeln. Om du ändrar planerna och ska gå från blåhammaren till storulvån så kan jag tipsa om en bäck neråt dalen där det på ett ställe är ett "miniatyrvattenfall" på ca 1m fallhöjd... perfekt om man slår läger och vill ta sig en dusch/fräscha till sig.

Tack så mycket, låter trevligt med en dusch på hemvägen :)
Hur långt från Ulvåtjärns rastskydd ligger den? (på ett ungefär alltså...)
 
Man kan visserligen gå från väster, norska sidan, (in till Syltjörna och upp i branten där, direkt till toppkammen), men om man ska upp från Sylstationen så går de allra flesta österifrån. Har aldrig varit uppe på Storsylen själv, men nån gång ska väl vädret stämma, och då går man upp i Slottsdalen och sedan:

1. Antingen upp till passet mellan Vaktklumpen och Lillsylen och därifrån upp på den senare, och sedan vidare längs kammen mot Storsylen.

2. Eller så går man upp i branten längre söderut i Slottsdalen så att man aldrig går över toppen på Lillsylen utan kommer upp på toppkammen söder om denna. Sedan söderut till Storsylen.

Som sagt har jag aldrig gått topptur här, så exakt hur lederna går får nån annan förklara (sök i forumet) eller så får ni kolla på Sylstationen. Jag skulle gå över Lillsylen för att få känna på den toppen också när jag ändå höll på. :)

Nu vill jag verkligen upp där. Men det har alltid varit dimma, regn eller så vid mina besök. Men bergen står ju kvar, det är lite skönt..

EDIT: Aha jag ser på lila fjällkartan nu att bara den norska leden är markerad. Den är nog rösad med rödmålade stenar hela vägen. Jag antar att det var därför du i första hand funderade på den vägen.

Tack för tipsen, får se om jag får bättre väder så det kan bli en topptur... Angående fjällkartan så stämmer det du skriver angående strecken från norska sidan men det borde nog gå att vandra efter kompassen också. Jag sticker dig runt den 20 augusti, det är bara att hänga på :)
 
Tack för tipsen, får se om jag får bättre väder så det kan bli en topptur... Angående fjällkartan så stämmer det du skriver angående strecken från norska sidan men det borde nog gå att vandra efter kompassen också. Jag sticker dig runt den 20 augusti, det är bara att hänga på :)

Tack men tyvärr kan jag inte :) Eventuellt lyckas jag åka till fjällen första veckan i september, då kan det bli Sylarna. Men då har väl isen lagt sig och en halvmeter snö så man inte kommer upp.
 
Det hoppas jag verkligen inte. För även jag tänkte mig uppåt Jämtlandsfjällen då. Planen är att lämna Göteborg på kvällen den 1 september och ankomma Enafors 2 sep och sikta på ulvåtjärn, sylarna , gåsen och hem via vålådalen. Om jag inte kommer på andra tankar innan jag dra. Lite sällskap på vägen är alltid roligt! God tur och så kanske vi syns på fjället. /Hans
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Lipo Transportmöjligheter från Storlien till Duved? Fjällvandring 3
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Swift Storlien - Grövelsjön Fjällvandring 2
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
muminfar bilvägar Funäsdalen-Storlien Fjällvandring 2
anna_petersson84 Vandring Storlien-Blåhhamaren Fjällvandring 7
madde182 storlien 29juni -1juli Fjällvandring 1
zanoii Vägras E14 mellan Duved och Storlien Fjällvandring 6
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
plösen storlien... Fjällvandring 1
todelod Storlien Fjällvandring 2
Jeobald Storlien-Grövelsjön Fjällvandring 3
Storlien? Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
TheWolf Blåhammaren - Nedalshytta Fjällvandring 4
schweingaard Skelett vid Blåhammaren Fjällvandring 7
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.