storlekar tältkåtor

Nu så kommer jag till skott på en tältkåta äntligen men är lite fundersam över storlekarna. Tänkte köpa en tundra 8 eller 4.
Har ringt till en del handlare som tycker att tentipis 7'a är perfekt för 4 man, det skiljer ju en del mot vad som anges, 6-8.
Vi är 2 vuxna och 4 barn i familjen men ibland kommer den nog användas av mej och bara 2-3 av barnen också. Jag vill inte att det ska eka och kännas tomt i min 8'a då vi bara är 3 men jag vill ju också att vi ska rymmas då vi är 6 stycken.
Jag kommer att åka bil eller kanot alla gånger det används så vikten och storleken nerpackad spelar ingen roll. Vad säger kåtaexperterna?
 
http://lpt-produktion.se/wordpress/?p=116

Nä men skämt och sidor =)

Om bära/vandra är huvudfunktion, så är det liten och lätt som är det viktiga.
Omvänt, om bo bekvämt längre stunder i basläger är det viktiga, så bör man välja större och tjockare duk.

Stor kåtas fördelar:
Att kunna hänga blöta kläder på torklinor.
Att kunna förvara ved inne
Att kunna elda utan att sänkläder kommer för nära eldan
Att skor/hundar/pulkor kan vara blöta utan att sovplatserna blir det
Att mängden rök uppe i konen är många kubikmeter, gör att mycke värme hålls kvar

Liten kåtas fördelar:
Att orka gå långt utan att benen tar slut
Att kunna resa och riva snabbt
Att man kan hålla värmen vid en mini-eld
Att man kan torka duken i en lägnhet/stuga
Att man behöver mindre glänta/tält tomt

Går att fylla på listan..

Patrik
 
Jag har tentipis 7a, den är jag supernöjd med. Gott om plats att precis som Chinerunner skriver, ta in packning, ved, torka kläder osv men ändå ha torra platser att sitta eller sova på.

Jag brukar vara 2-4 pers i kåtan. Enda problemet är att det kan krävas en ganska stor plätt för att få plats med den. Är relativt ofta ute själv med den, tex när man kanotar och upplever den inte som för stor och tom då. Du har ju elden som sällskap! :)

Gratulerar till ditt val att bli med kåta, du kommer att bli super nöjd vad du än väljer!

Du har säkert gjort det redan, men annars bör du kolla upp "tältkåtatråden" här, den har väldigt mycket matnyttigt!
 
Jag har tentipis storlek 5. Den är för liten för 2 vuxna och fyra barn tycker jag. Det går att ordna sovplatser årt alla, med ryggorna ute. Men en vits med kåta är ju just rymden, utrymmet ,så för det antalet människor skulle jag klart välja en 7:a. Lättare undvika kaos också.

Har varit fyra vuxna och en stor hund i 5:an, och det blir för tajt tycker jag. Tre Vuxna och stor hund går utmärkt. Oftast går vi bara två vuxna och ev. hund och då är det härligt gott om utrymme. Ganska omöjlig ekvation att kåtan ska gå lika bra för tre som för sex. Om du inte hitar något mittemellan 5:an och 7:an. Men då vikt inte spelar roll så tycker jag en 7:a verkar som det mest vettiga.

Raskesven
 
Jag har tentipis storlek 5. Den är för liten för 2 vuxna och fyra barn tycker jag. Det går att ordna sovplatser årt alla, med ryggorna ute. Men en vits med kåta är ju just rymden, utrymmet ,så för det antalet människor skulle jag klart välja en 7:a. Lättare undvika kaos också.

Har varit fyra vuxna och en stor hund i 5:an, och det blir för tajt tycker jag. Tre Vuxna och stor hund går utmärkt. Oftast går vi bara två vuxna och ev. hund och då är det härligt gott om utrymme. Ganska omöjlig ekvation att kåtan ska gå lika bra för tre som för sex. Om du inte hitar något mittemellan 5:an och 7:an. Men då vikt inte spelar roll så tycker jag en 7:a verkar som det mest vettiga.

Raskesven
Här är anledning o ta till sig råd, instämmer med detta, Raskesven har varit med i tältkåtesvängen så han vet, man ska ha plats o va på också, annars
trivs man inte.
 
Tundra 4 rymmer inte 2 vuxna och 4 barn, om man vill vara bekväm. Vi har varit tre man och en hund i min, och jag tycker inte det var särskilt gott om plats då. Vid 4 vuxna är det inte så mysigt längre.
 
Jag kör med Helsport Porsanger 8-10 pers och tycker den är perfekt upp till 5 vuxna med mycket grejer . Kaminen får plats ( eller eldstaden ) utan att alla riskerar bränna sönder sovsäckar och liggunderlag.
jag använder ju mitt tält mest i samband med offroadkörning med bil och då krävs det lite mer prylar,kläder,mat än vanligt. Med tanke på att jag är en av de minsta pojkarna på färderna ( 190/90 )förstår ni att när stövlar och kängor åker fram för torkning blir det helt plötsligt inte så otroligt mycket plats kvar.
Men när familjeturen eller fisketuren är på g ( 2-3pers) tycker jag det är underbart med den lilla extraplatsen man får. Då kan man verkligen ha allt inne !

SIkta på Tundra 8 säjer jag ! Den har bara 30cm större diameter än min och det gjorde en otrolig skillnad när kompisen fick hem sitt tält och vi jämförde dom.

Man sätter lätt upp en sådant tält själv även om det blåser lite stormbyar.

// Mats
 
Men eldar ni i era Tentipi? Det sitter ju en stolpe i mitten... Vi har ett par, 7 resp 9-pers i scoutkåren, och jag vill gärna testa elda i ngn av dem.
 
Vi har

inte eldat i familjens 7:a annat än i kamin. Men kompisen brukar elda i eldspis i sin 7:a och det är inget probelm med mittstolpen. Dels kan man sätta den lite asymetriskt dels kan man placera eldspisen lite som man behagar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.