"Storen"

Hej

vi har fått för oss att klättra "Sydväggen" stora skagastolstinden. Det är den egentliga östväggen. Ville bara höra om den finns någon som har klättrat den och i så fall kan komma några tips. Tex tält platser nära insteget eller hur lång tid den tar att klättra, finns många olika bud om detta.
 
Storen

Vi var på Storen i somras, jag har inte föraren här men jag tror vi tog sydöst väggen upp.
Steg 1 köp jotenheimsföraren, den är utförlig och visar alla möjliga och omöjliga vägar upp.

Vi gick från Turtagrö upp till Hytta på bandet där kan man slå upp tält. Det finss väl iallafall 4-5 tältplatser. Där finns även en liten stenhytta med 3 sängplatser å ett litet utrymme för att göra mat (ta skydd vid dåligt väder). Promenaden hit tog oss 5-6 timmar men går säkert att göra på 4 timmar om man har lite fart på benen.

Härifrån är det 1-2 klättring upp till 100-150 meter under toppen. Vi lyckades hamna på ett sva där de andra va tvungna att fira ner rep till mej för att säkra mig upp. Så ta det försiktigt å ha gärna klätterskorna till hands så är det inga prioblem att ta sig till insteget. Tur och retur toppen härifrån tog nåntans kring 3 timmar. det kan va lite folk ivägen och sen gäller det att fira ner på rätt ställe för att inte förlora massa tid på att traversera hem (vilket vi gjorde).

Som sagt, skaffa föraren det kommer lösa vädligt många frågor. Om du undrar nått mer hör gärna av dig.

Vi ska dit igen!!!!!

/ Manne
 
Hej,
Den som Manne skriver om är förstås normalleden, Heftye's Renne. Jag har inte själv gått sydväggen som du undrar över, utan är i funderingsskede och har väggen på min ticklista. Kan dock bjuda på lite beta ang. anmarschen.
1) Anmarschen från Turtagro är inte särskild lång, typ 3-4 timmar beroende på packningen, men ska ni klättra 17 replängd, så är det värt att komma till Bandet dagen innan. Vi gick i trekkingskor, och glaciären var snötäckt och inte svårt att gå på i de skorna. Förhållandena kan säkert kollas i förväg på Turtagro. En-två lätta isyxor per lag (vi var 4) kan dock rekommenderas för säkerhetsskull. Är ni där i augusti passa då på att äta hjörtron, som finns i stora mängder ca halv kilometer från Turtagro.
2) Det är logiskt att tälta på Bandet, eftersom, det är hit nedstigningen leder. Därifrån tar det högst 1 timme till insteget. I mitten på Augusti fanns det vatten, men om det finns inte, har man alltid snö några 10 meter nere.
3) En Norsk guide som vi träffade där beskrev sin strategi såhär: "You lie down in the tent, read and play cards, while it rains, and it rains, and it rains. Then there's one sunny day and you go for it!" Det här sättet har en nackdel - du har ingen tillgång till väderprognosen. Å andra sidan behöver då (om du väntar på Bandet) fönstret i väder inte vara särskilt stort.
Lycka till!
P.S. Jag skulle uppskatta det oerhört mkt om du kunde, efter att ha klättrat leden, maila mig lite detaljer som du tycker är relevanta, eller vänligen besvära lite frågor...
Alexey
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Nya uppgifter om "Storen". Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.