Store Austanbotntind

Vi planerar en tur till Store Austanbotntind i sommar. Någon här som har erfarenhet av denna topp? Planerar att göra hela traversen, södra leden upp (beskriven som alternative route i länken nedan) och ned via den västra leden. Försöker skaffa mig en uppfattning om hur mycket utrustning man borde släpa med sid för att klara turen, samt andra tips gällande vald rutt. Någon?

Skulle gärna hitta en bättre karta än den som ges på UT.no, några tips?

http://www.scandinavianmountains.com/areas/01-hurrungane/mountains/01.05-austanbotntind/index.htm
 
En trivsam topp

Hej!

Jag har varit upp på toppen via västra kammen, den väg man ser på bilderna i länken, och gick ner samma väg tillbaks till bilen.

Det är en mycket trivsam tur med fin utsikt över hela hurrungane-massivet. När man står på toppen känns det som man verkligen är mitt i smeten!

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33529

Den här bilden är från början av augusti och är tagen en bit under toppen. Utrustningsmässigt kan jag inte säga vad man ska ha med, då vi inte hade något alls med oss, men standard tinderanglinsutrustning borde funka. (rep, säkringar, hjälm)

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Tack kaj för ditt svar, på din beskrivning låter det som att västra kammen borde vara ett rätt enkelt projekt. Någon som varit på södra kammen?
 
Fin tur!

Gjorde turen ensam för 5-6 år sedan, då kompisen kände sig hängig o det va fint väder.
Inte en människa bara vacker natur.
På ned vägen efter hela traversen träffa jag Knut Lykkens (föraren till Slingsby)släkting som höll föredrag på kvällen i Turtagrö,men det var den ende!
Rekommenderar att följa kammen direkt hela vägen så blir det roligare, ca grad 5 exponerat.(Det sk "bladet" i beskrivningen.)
Tillbaka över den lättare kammen endast scrambling.
Vill du säkra ,normalt rack med ett knippe kilar o ngr friends räcker.Enkel rep.
Lycka till /JO

PS.Gick upp västra ,ned södra altså,rekommenderas, mer klättring o alltså lätt ned södra kammen.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannoren Disko 2000 store Blåmann Alpin / Bigwall 1
torbjorn_liljedahl Store Skagastølstind Alpin / Bigwall 5
Michel.B Store Blåmann i sommar, replagskamrat sökes Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...