Stora Värtan-Vaxholm

arvid@physc.su.se (Arvid)

Gäst
Igår 13/2 åkte jag från Näsby Park (N Danderyd) över Stora Värtan (landlöst, men fin lite sträv kärn is ) till Kyrkviken (knaggligare men OK stöp-is). Sundet in i Kyrkviken var öppet. Promenad till Skåvsjöholms sundet där isen bestod av först sammanfrusna flak, och sedan kärn is. Den lilla fjärden, där man åker norrut till Åkersberga eller söderut mot Vaxholm, hade tunnare is det fanns flera mycket lömska nästan genomfrätta områden. Man fick ingen varning innan man var ute på tunn is. Sedan åkte vi ut norr om Vaxholm, detta var, inte helt oväntat, en återvändsgränd. Vi vände för att åka till Åkersberga, men Trälhavet var helt öppet, så det blev buss från Resarö.


Min prognos är att om det inte fryser på så går det inte att åka till Vaxholm denna väg i många dagar till. Flera områden visar tendenser till vår is, dessutom gör underfrätingen ett besvärande bra jobb på många ställen. Jag gissar dock att Stora Värtan kan klara endel värme till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.