Stora terrängkartor?

Jag undrar om det finns några stora terrängkartor (1:50.000) att köpa? Jag har en gammal från 1994 över Göteborg med omnejd som jag fick i det militära och den är som ett stort badlakan och täcker nästan 6 vanliga blad. Jag har tittat på lantmäteriets hemsida och sökt på internet men inte hittat något.
 
Tror inte att det finns eftersom marknaden knappast är särskilt stor. Det skulle vara om det går att köpa från nån leverantör (det går ju att från Lantmäteriet köpa kartor i digital form och de borde man kunna skriva ut med nån storformatskrivare på A0 eller så).

Vad ska du ha den till? Kan man ju köpa flera små och skära bort kanterna och lappa ihop dem (om man nu t.ex. vill täcka en vägg eller ett bord eller nåt).
 
Vad vill du ha?

Finns och har funnits ett stort antal särtryck från Terrängkartan ofta i en förminskad skala t ex 1/75 000 del men med 50 000-delen som grund. Många av dessa särtryck täcker en kommun. Ibland kan särtrycken bara köpas lokalt på t ex turistbyrå men Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm har rätt många av dessa specialkartor.

Du kan också beställa egna utprintningar med valfritt utsnitt från Lantmäteriet men det kostar en slant.

Det är enkelt att själv limma ihop några kartpappersblad med exakt passning i skarven, välj då ofalsade kartor. Jag brukar dra bort halva papperet med tejp i skarvarna på bägge angränsande blad för att skarven inte skall bli så tjock och därefter limma ihop och till sist sätta kartplast på framsidan.

Det finns också tyvekblad från Utekartan. (tyvek är ett syntetmaterial med suveräna egenskaper)

Thure
 
Jo visst kan man tejpa ihop flera vanliga, eller kanske skriva ut stort från digitalt, men om det fanns färdiga så hade ju det varit bättre. Visst, nu finns det massa digitalt och annat käckt, men jag tycker det är trevligt att ha en stor översiktskarta (i 1:50.000) att planera och fundera över. Det är det hela. Marknaden kanske inte är så het som sagt... :D
 
Jag tycker att en karta som är mycket större än de vanliga blir för otymplig... Den får inte plats på ett vanligt bord utan att hända över kanterna. Visserligen har vi ett pingisbord, men att behöva krypa upp på bordet för att se mitten av kartan verkar inte så lockande.
 
Det finns två utgivna jätteblad av terrängkartan över området öster om Göteborg ungefär N om riksväg 40 och till strax bortom Alingsås.

Kartorna säljs bl a på turistbyråerna inom området och kostar 75 kr st eller båda för 125 kr om jag minns rätt. Ett klipp jämfört med priset för dom vanliga kartbladen av terrängkartan, men lite otympliga ute i spenaten.....!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.