Stora Syltraversen

Vi är två stycken som har planer för en tur till Sylarna i september men kan bara finna information om Syltraversen under vinterförhållanden varför jag vore tacksam för om någon kan ge mig lite tips om vilken utrustning man behöver vid barmark samt på vilken nivå som klättrare man bör vara - är själv nybörjare.
 
Hej

Ni behöver utrustning för att fira från första pinnackeln ca 15 meter, när vi gick i juli fanns det en firningspunkt som verkade ok, två bultar en härva av slingor och en karbin (det går att gå upp i rännan mellan första och andra pinnackeln och på så sätt undvika firning) Dessutom tycker jag att det kändes bra att knyta in sej på vissa partier framförallt sista biten upp på Storsylen. Några stora kilar, ett par hexor och några 120 cm slingor fixar mellansäkringarna.
Sen behöver Ni tid, vi använde 13 timmar tor från tältet vid gamla Sylstationen och helst ett bra väder, kan tänka mej att man vill säkra lite mer om det är blött.

God tur

Lasse
 
Titta noga

...på väg upp för första pinakeln. Det finns bultar!

Vi säkrade oss bara med slingor, dvs inga kilar och hexor. Det gick bra, men hade nog varit ännu enklare med mer grejor.
 
Japp!

Stora stenar, stenar som sitter fast, spetsiga bitar av berget e.t.c. Sitter bra. På vintern är det nästan det enda som funkar. Sprickorna är fulla med snö och både isskruvar och deadman är svåra att hitta ställen till på Sylarna.

När förstemannen kommit upp kan han också använda en bit av repet som slinga och knyta runt ett stort block.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.