Stora Sjöfallet 2012

Då börjar man så smått längta efter lite isklättring....
Funderar på det här med is-träffen vid Stora Sjöfallet... Är det något datum bestämt än?

mvh,
Helena Brogren
 
Det blir 1-4 mars.

Girls Get Higher kommer att ordna alpin tjejträff där i samband med is-träffen.

Är du tjej och vill vara med på alpina tjejträffen? Se gghalpin.blogspot.com för mer info.
 
Det blir 1-4 mars.

Girls Get Higher kommer att ordna alpin tjejträff där i samband med is-träffen.

Är du tjej och vill vara med på alpina tjejträffen? Se gghalpin.blogspot.com för mer info.

Boys Get Wet kommer ha en träff under konstsim-sm i Gustavsviksbadet i Örebro 2-3 juni 2012.

Är du kille och vill vara med på konstsimträffen? Se bgw.blogspot.com

...eller nä det är det ju inte...

Helt ok att inspirera tjejer att klättra is, men måste det pekas ut som något speciellt? Intressant att det är en massa tjejträffar och -aktiviteter när det gäller "manliga" intressen (för de är ju bra och fler tjejer måste ju ta för sig på dessa områden) men inga killträffar och -aktiviteter på "kvinnliga" intressen. Missförstå mig rätt. Jag tycker det är kul att fler vill klättra is, men vad har kön med saken att göra? Det är väl bara att promota isklättring till alla och se till att det finns bra manliga och kvinnliga förebilder. That's it.
Själv syr jag gärna och som skäggig karl kan man mötas av en del (tröttsamma) reaktioner. Antingen: Guuud, va duktig du är som är man och kan sy!
Eller mystiska blickar med lätt skeptisk min om man t ex handsyr något på bussen.
Senast jag trädde en symaskin använde jag inte petter-nicklas. Och inte när jag klättrade is heller.
 
Det är ok ...

...
Helt ok att inspirera tjejer att klättra is, men måste det pekas ut som något speciellt?
...
Nu svär du i kyrkan.
Det är ok att göra inlägg av denna typ om det rör tjejer.
Det är INTE ok att du ens funderar över detta resonemang, skärpning, dvs omvända roller.
;-)
Du och jag kan bilda syjunta ty jag syr också, trär nålen också utan att ta hjälp av P-N.
Vi är bäst.

Mvh
Anders
 
Heh, jag håller med er en smula Anders o Anders. Det jag kan se som är "grejjen" med tjejkvällar/-träffar i mansdominerade sporter är väl att vissa tjejer drar sig för att gå dit och testa på när de vet/anar att det kommer vara en massa killar där. Har inte personligen några större problem på det viset, men det kan göra skillnad mellan att en viss tjej testar en grej, eller inte. Killar har, vad jag vet, inget större emot att vara där det finns gott om tjejer ;D.

Sen är jag en tjej som mekar i bilen, snickrar osv. Har inte märkt att min brist på en P-N har varit nåt större problem i de fallen heller :D.

Boys Get Wet kommer ha en träff under konstsim-sm i Gustavsviksbadet i Örebro 2-3 juni 2012.

Är du kille och vill vara med på konstsimträffen? Se bgw.blogspot.com

Jag djävulskt för, bilder tack!! :D
 
Som jag ser det: GGH är ett "privat" initiativ av ett gäng tjejer som gillar att klättra. GGH är inte startat av klätterförbundet, inte heller av någon sorts statlig instans. GGH Tvingar ingen tjej att vara med på deras arrangemang, och inte heller påverkar dom aktivt någon att inte vara med i mer "grabbiga" sammanslutningar.
Det är alltså ett helt frivilligt initiativ som några klättrare har tagit.

Min poäng är att om man nu är driven att skapa en bättre miljö för kvinnliga klättrare att utvecklas men tycker att GGH gör på fel sätt så har man två val: Antingen går man med i GGH och förändrar nätverket, eller så startar man ett eget initiativ som kanske förslagsvis varvar isklättring med knyppling för båda könen..

....Eller så skriver man ett tröttsamt och lite nedklankande inlägg på ett internetforum..
 
Heh, jag håller med er en smula Anders o Anders. Det jag kan se som är "grejjen" med tjejkvällar/-träffar i mansdominerade sporter är väl att vissa tjejer drar sig för att gå dit och testa på när de vet/anar att det kommer vara en massa killar där. Har inte personligen några större problem på det viset, men det kan göra skillnad mellan att en viss tjej testar en grej, eller inte. Killar har, vad jag vet, inget större emot att vara där det finns gott om tjejer ;D.
...
Jag djävulskt för, bilder tack!! :D

I kvinnodominerade miljöer finns lika mycket tolkningsföreträde och oskrivna regler. Det KAN ju vara så att även vissa killar har problem att gå dit, men du kommer aldrig se någon killsatsning där. Några bilder lär du knappast få se, annat än i komedin Allt flyter.

Nej, jag vill inte se en massa likadana killsatsningar. Det räcker med att vi som är normbrytande får tåla att allt inte är som vi är vana vid, samtidigt som de som dominerar miljön är öppna för andra uttryckssätt och metoder. Jag kräver inte att sömnadsmiljön ska anpassa sig efter mig, men hävdar min rätt att sy friluftsprylar och kläder på mitt sätt, istället för klänningar och broderade kuddar.

Vilket leder in på lite halmslöjdande....

Som jag ser det: GGH är ett "privat" initiativ av ett gäng tjejer som gillar att klättra. GGH är inte startat av klätterförbundet, inte heller av någon sorts statlig instans. GGH Tvingar ingen tjej att vara med på deras arrangemang, och inte heller påverkar dom aktivt någon att inte vara med i mer "grabbiga" sammanslutningar.
Det är alltså ett helt frivilligt initiativ som några klättrare har tagit.

Min poäng är att om man nu är driven att skapa en bättre miljö för kvinnliga klättrare att utvecklas men tycker att GGH gör på fel sätt så har man två val: Antingen går man med i GGH och förändrar nätverket, eller så startar man ett eget initiativ som kanske förslagsvis varvar isklättring med knyppling för båda könen..

....Eller så skriver man ett tröttsamt och lite nedklankande inlägg på ett internetforum..

Hela ditt första stycke är saker jag aldrig kritiserat någon för. Halmdockor. De har all rätt att göra en tjejklubb. Jag reflekterade över att det finns en massa tjej-ditt och -datt, men ingen kill-dito i andra sammanhang. Det är speciella teknikdagar för tjejer och tjejmusikdagar på ungdomsgården. Tjejer anses alltså inte själva kapabla att bara köpa sig en gitarr och börja lira, som killarna får göra. Och killar som vill knyppla kan givetvis själva gå och köpa sig käglor, nålar och en dyna. Tjejer ska lyftas och curlas medan killar anses klara sig själva. Känns mer 1911 än 2011.
GGH är bara en förlängning av det. Och skulle någon starta en killklubb i knyppling skulle de antagligen också ifrågasättas, av fler än mig. Vad är det för speciellt med killar som knypplar? Varför behövs en exklusiv klubb för det? Känns det 2011?

Till stycke 2. Innan du kräver en bättre klättermiljö för tjejer måste du nog visa att det behövs. Klättring är både social och individuell. Det finns stort utrymme för egen stil och eget uttryckssätt (utom just i trad-sportdiskussionen) och hålla på på sin svårighetsnivå. Få regler om man bara klättrar för sin egen skull. De klättrare jag mött är synnerligen öppna och trevliga människor som välkomnat alla nybörjare oavsett kön. Har aldrig hört ett negativt ord om klättrande tjejer. På klätterkursen i Frankrike var vi två killar och fem tjejer! Och det var det vanliga mönstret enligt instruktören. Tjejerna i GGH kanske har en annan bild av klättervärlden?
Nej, jag kan inte gå med i GGH och förändra. Det är ju hela grejen, att jag enligt dem är utesluten att inspirera nya tjejer till isklättring pga mitt kön. Oavsett hur bussig och jämställd jag må vara.

Nedklankande är man bara om man placerar sig över nån. Jag ställde mig bredvid och ifrågasatte.
 
Hela ditt första stycke är saker jag aldrig kritiserat någon för. Halmdockor. De har all rätt att göra en tjejklubb. Jag reflekterade över att det finns en massa tjej-ditt och -datt, men ingen kill-dito i andra sammanhang. Det är speciella teknikdagar för tjejer och tjejmusikdagar på ungdomsgården. Tjejer anses alltså inte själva kapabla att bara köpa sig en gitarr och börja lira, som killarna får göra.


Min poäng med var att det inte allmänt "anses" att tjejer inte själva är kapabla att "köpa sig en gitarr".... osv. Det handlar ju i detta fall endast om åsikterna hos en handfull handlingskraftiga tjejer som drar i trådarna i GGH..
Jag slår vad om att det finns massa tjejer som delar din åsikt, men dom kan ju liksom köra sin grej och gör inget väsen om det, eftersom dom/du inte tycker att det behöver föras något väsen om det.

Nej, jag kan inte gå med i GGH och förändra. Det är ju hela grejen, att jag enligt dem är utesluten att inspirera nya tjejer till isklättring pga mitt kön. Oavsett hur bussig och jämställd jag må vara.

Jag är tämligen övertygad om att ingen i GGH vill utesluta dig från att inspirera nya tjejer till isklättring, jag skulle tillomed vilja påstå att de skulle vara väldigt glada för att du gjorde det.
MEN: (nu vet jag inte detta med säkerhet eftersom jag inte är med i GGH) just under deras enstaka arrangemang är du kanske inte välkommen. Men året har ju som bekant 365 dagar.
 
Flyttar diskussionen

Flyttar diskussionen hit och lyfter den från detta speciella fall.

Det är inte tjejerna i GGH i sig jag kritiserar. De får väl klättra med vem de vill även om jag tycker det är ett gammalt sätt att tänka. Det är företeelsen om exklusiva könssegregerade miljöer och deras nytta. Och varför det anses bra med tjejmiljöer men om män gör en exklusiv killmiljö är de reaktionära gubbslem som utesluter kvinnor p g a kön.

Anders
 
Boys Get Wet kommer ha en träff under konstsim-sm i Gustavsviksbadet i Örebro 2-3 juni 2012.

Är du kille och vill vara med på konstsimträffen? Se bgw.blogspot.com

...eller nä det är det ju inte...

Helt ok att inspirera tjejer att klättra is, men måste det pekas ut som något speciellt?

Vem har sagt att det är nåt "speciellt"? Det är väl ett utmärkt initiativ liksom de flesta initiaitv som engagerar människor till ett aktivt liv ute i naturen, eller har jag fel?

Sen att du har en jävligt nedsättande attityd mot detta säger mer om dig än de FÅ som faktiskt gör något för mer än sig själva, t.ex. de drivande krafterna i GGH.

Jag lider med dig att du behöver leva med dig själv.

Over and out.
 
jag har aldrig tänkt på att isklättring skulle var en speciell killgrej eller att sy skall var en tjejgrej i min omgivning är det vanligare att killarna syr än tjejerna och alla klättertjejer jag känner klättrar is. och en tjejklassiker ordnas nog för att det är en bra målgrupp att tjäna pengar på. skulle distanserna var längre så skulle det vara mindre folk med och då skulle de tjäna mindre pengar. och alla vet att tjejer är minst om inte bättre på att hålla på länge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.