Stoppa pressarna!

Edelrid har lyckats tillverka en karbin som heter Nineteen G, som väger in på 19,5 gram, hela 3,5 gram mindre än Camp Nano 23. På ett normalrack om 40 karbiner blir det, damdamdam, 140 grams skillnad! Wohoo! Om man istället byter ut sina "lätta" (numera tunga) Phantoms blir skillnaden hela 340 gram. Yä yä yä!
http://www.edelrid.de/sports/produkte/hardware/nineteen-g.html
 

Bilagor

  • nineteen%20g%202013.jpg
    nineteen%20g%202013.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,113
Fast med bara 7kn på tvären eller med öppen grind så känns det lite sådär... Klart möjligt att komma upp i för en tjockis som jag.
 
De är små även för flick-händer som har handjam där andra har fingerjam, om de håller eller inte är nästan oväsentligt, de är så små så man vågar i alla fall inte falla i dem... Jag har en en qd med dessa karbiner och några fler blir det inte, håller mig till Phantoms.
 
Jag är helt med Gustav där, minst
10 kN annars är det "Not for climbing" i min bok.

Dessutom är jag inne på 5:2-diet och kommer nog denna vecka att gå ner 3 kg.

Om det kostar mig ca 40x120(?) kr att byta mina karbiner för att spara 140 gram, så blir det alltså 4 800 kr.
Om jag nu går ner 3 kg och vi räknar med att det kostar 4 800/140 gram, så kan man alltså säga att jag har gått ned motsvarande 102 857 kronors viktminskning, bara denna vecka! Skillnaden här är alltså att jag sparat lite drygt 102 kkr i med denna viktminskning jämfört med det utlägg som hade krävts för att minska 3 kg genom karbinbyten.

Jag hade dessutom behöva ha 857 karbiner på racket för att komma upp i denna viktminskning - och det hade ju i själva verket vägt en massa extra!! Vid större viktminskningar får man alltså en slags reciprocitetsfaktor på karbinvikteffekten som är så hemsk att den är negativ och därmed kontraproduktiv..

Jag måste utifrån detta säga att jag blir mer och mer övertygad om 5:2-dietens förträfflighet! Jag kommer ju idag att spara ytterligare kr 85:- på att inte äta en dagens lunch!
 
Om jag sedan faller i den kättingen så är det en 857 gångers förhöjd risk att minst en av karbinerna ställer sig på tvären. Troligen är det en sannolikhet större än 1 att t o m flera karbiner i själva verket hamnar på tvären, och om det då inte håller för ett fall där fångrycket är mer än 9 kN, så dör jag troligen med tanke på att kättingen i övrigt inte är särskilt falldämpande - och med tanke på att jag är inne på första veckan med 5:2-dieten.

Jag tror jag kör vidare med mina gamla karbiner. Jag ligger nog på en medelvikt under 40 gram på mina karbiner. En relativt stor andel är numera Petzl Ange. En lång qd med en liten och en stor Ange väger 72 g inkl slingan.
Då har man en repkarbin i normal storlek som klarar 10 kN med öppen grind, samt en karbin för bult/kil som klarar 9 kN med öppen grind, men den karbinen löper ju en mindre risk att vara öppen vid belastning - även om det också kan hända.

Med min kommande matchvikt är de säkert inget problem...
 
Jaså inte?
Jag har mat-staten bakom mig (sedan länge), hur är det själv? ;)

Då borde du veta bättre än att påstå att sannolikheten överstiger 1 för något givet scenario. Bara det påståendet får mig att fundera över om du har matstaten bakom dig med ett godkänt betyg eller ej ;)

Dessutom (om du nu har godkänt i alla fall) borde du minnas att du inte kan bara kan ta unionen av de respektive sannolikheterna för att utfallet ska inträffa, utan måste studera snittet mellan utfallsrymden av att varje enskilt fall _inte_ inträffar (inses trivialt medelst ockulär besiktning av venndiagram). Tänk så konstigt det skulle bli annars om du hade två utfall med 75% sannolikhet att inträffa, det skulle då vara 150% sannolikhet att någon av dem inträffar - vilket inte överensstämmer med vems-postulat-det-nu-var som säger att sannolikheten aldrig överstiger 1! Istället måste vi räkna på (1-0.75)^2 = 0.0625 och sedan invertera det - det vill säga vi får ut en sannolikhet att någon dem (eller båda såklart) skulle inträffa med en sannolikhet på 0.9375.

Samma tankesätt gäller självklart din karbinkedja. Ponera att vi har en 0.2% sannolikhet att varje enskild karbin ställer sig på sniskan (självklart antar vi oberoende och allt annat tjaffs) - sannolikheten att minst en ställer sig på högkant blir då inte 0.002*857 = 1.714 (återigen - över 1!), utan istället 1-(1-0.002)^857 = 0.8202.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnuse74 Stoppa nätmobbingen! Klättring allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.