Stoppa nätmobbingen!

Jag tror att greendanger menar att det är fel forum för...har du inte läst diskussionerna? Behövs inte mycket för att någon ska ge sig på någon annan här inte.
 
Jag tror att greendanger menar att det är fel forum för...har du inte läst diskussionerna? Behövs inte mycket för att någon ska ge sig på någon annan här inte.

Å, diskussionerna på utsidan är väldigt civiliserade jämfört med 8a och faktiskt jämfört med de flesta internetforum. Det kan hänga ihop med att Christer inte ger sig in i diskussionerna om vargjakt och kajakroder...
 
Man bestämmer själv om man är mobbad eller inte. Det är den kränkta som har tolkningsföreträde. Folk har försökt mobba mig men med vetskapen att merparten av befolkningen är idioter är det ganska lätt att reflektera tillbaka det hela på utövaren. Eller som jag sa till en arbetsgivare som kommunicerade med sina anställda genom att skriva varningar: Jag kan riva varningen i lagom stora bitar så kan du ha dem till att torka röven med.
 
Jag tycker att Utsidan funkar ovanligt bra i detta hänseende. Det kan bero på att vi är flera som hänger här mycket och därför lärt känna varandra lite även om det bara är via trådarna.

Det man själv kan göra är att försöka att inte bli så förbannat kränkt. De flesta människor vill mig inget illa, men de flesta människor förstår inte hur dåligt de kommunicerar. Utan en relation faller många naturliga budskap helt platt: ironi, humor, pikar... Prata som till en vänlig främling. Skapa kontext genom att förklara vad dina erfarenheter bygger på. Be folk klargöra otydligheter innan du tolkar in en förolämpning. Var artig. Be om ursäkt om något du skrivit tolkats som elakt. Ta en paus om du blir förbanna. De flesta "idioter" på forum är folk som du skulle uppleva som rätt trevliga ute på berget!
 
Jag tycker att Utsidan funkar ovanligt bra i detta hänseende. Det kan bero på att vi är flera som hänger här mycket och därför lärt känna varandra lite även om det bara är via trådarna.

Det man själv kan göra är att försöka att inte bli så förbannat kränkt. De flesta människor vill mig inget illa, men de flesta människor förstår inte hur dåligt de kommunicerar. Utan en relation faller många naturliga budskap helt platt: ironi, humor, pikar... Prata som till en vänlig främling. Skapa kontext genom att förklara vad dina erfarenheter bygger på. Be folk klargöra otydligheter innan du tolkar in en förolämpning. Var artig. Be om ursäkt om något du skrivit tolkats som elakt. Ta en paus om du blir förbanna. De flesta "idioter" på forum är folk som du skulle uppleva som rätt trevliga ute på berget!

Väl skrivet!
 
Nu har mobben lyckats med sitt mål att framdriva påtryckning och mobbing mot en enskild person så att denna fick avgå.

Skevt och kontraproduktivt? :/
 
Att här kommentera och värdera en diskussion som förs i ett annat forum är inte det lättaste. Jag håller med tidigare inlägg att samtalstonen i detta forum oftast är hovsam. Det kan ev. beror på att forumet ofta är ett "mekanik och hållfasthetsforum" där bärigheten (eller brist på dylik) i olika säkringskonstruktioner nästan är det vanligaste diskussionsämnet. Detta kan man väl inte hetsa upp sig alltför mycket över.

Dock finns det anledning till en reflexion kring debatten på och om 8a.nu. Jag kan inte komma ifrån känslan att "klättringens idrottifiering" med tillhörande kamp om pengar (sponsorspengar och RF-anslag) har ökat antalet möjliga konfliktytor inom klättringen i förhållande till tidigare. Likaså tycker jag att konflikternas seriositet ökat. Det kunde käftas förr med men med en helt annan "glimt i ögat" .
 
Är det bara jag som inte fattar vad det handlar om? Länken till bloggen visar en diskussion där folk anklagar Jens för mobbing fram och tillbaka, men var är själva mobbningen? Vad handlade det om? Genom att läsa en herrans massa inlägg kan man ana om att "Lifetstyle is dead" har något att göra med saken. Är detta den utlösande faktorn?

Vad är syftet med inlägget här? Om det är en uppmaning till alla, även de som var helt omedvetna om denna diskussion, varför finns det ingen översikt om vad som faktist hände? Det står på blogginlägget att 8a.nu har satt i system att frysa ut och mobba... Ok... för de oinsatta, hur har detta gått till?

Inlägg har plockats bort från 8a.nu om jag förstått det rätt, men vad exakt är det de har gjort som fått Carlos att lägga ned? Det låter riktigt illa och infekterat, men kom an nu, hur ska vi som inte hängt med i detta tidigare kunna ta ställning om vi inte får veta vad som faktist har hänt?

Klicka man på namninsamligen så står det att den lyckades... Så nu är det ok att gå in på 8a.nu?
 
Jag tycker också, efter att ha försökt läsa tråden på 8a, att det är tveksamt att tala om mobbing. Däremot tycker jag att Jens ofta använder en avsiktligt provokativ debatteknik som skapar fruktlösa diskussioner och massor av irritation. Istället för att bygga en tajt community så satsar han på att arga inlägg från alla parter ska ge fler klick. Men han är oftast på ytan lugn och hövlig och utan grova påhopp, och jag har svårt att se att tex clindh här på utsidan skulle stoppat hans inlägg. Det jobbiga är ihärdigheten och det negativa fokuset, och jag förstår att folk ser rött. För svensk klättring skapar det bara klyftor. Men jag kan inte säga att det är uppenbar mobbing. Tyvärr får vi stå ut med att jens har åsikter, om han nu inte är klok nog att starta en privat blogg skiljd från hans nyheter. Då kan vi kanske vara stolta över 8a och själva välja eller välja bort hans privata åsikter. Själv väljer jag bort dem och har sagt upp mitt medlemskap. Som kund är det mitt bästa val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Stoppa pressarna! Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...