Större klätterhjälm?

Finns det någon klätterhjälm som är lite större i storlekarna än de traditionella? Nu har jag en Camp Highstar (omkrets 53-62 cm) och när jag isklättrar och har en buff under hjälmen så sitter den väldigt högt upp på skallen. Antagligen har jag en stor vattenskalle men jag har hört flera som har klagat på det. Annars gillar jag "camp-stuket" mer än de "moderna" hjälmarna som ser ut som cykelhjälmar. Finns det ingen hjälm i samma robusta och grymt alpina plast =) som Camp fast i större utförande? Eller ska man bli tvungen att köra med skidhjälmen?

/Henke
 
Storskallar

Jag har också problem med hjälmar. Det är en sak vad tillverkarna skriver i katalogen och en annan sak när man provar, så det går inte att köpa på nätet hur som helst. Petzels hjälmar Ecrin Roc och Elios funkar hyffsat till stor skalle. Ecrin ser mer klassisk ut men Elios ser mer estetisk ut på skallen, sitter något lägre. Hade en Edelrid Ultralight som satt skönt, men den satt så högt och fult att flickvännen skämdes, så när jag hittade en Elios på rea fick det bli en sån.
 
Heh, såg en såndär hjälm på förra årets rea på c2 safety....så ringer du och frågar så kanske dom har någon liggandes.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.