Stighudar och turskidor

Ska snart ut på första vinterturen.
Funderar på att införskafa ett par vita blixten.
Fungerar de även till lättare toppturer?
 
Frågan är om stighudar behövs...

Med tanke på att vintern är ganska långt kommen och du troligtvis kommer att till största del stöta på ganska varm och fuktig snö är frågan om du verkligen kommer att behöva stighudar över huvud taget för att ta dig upp. För om det är något som vita blixten är bra på så är det fästet.

Fast om du vill är det bara att slänga på ett par vanliga stighudar, inga problem. Det värsta som kan hända är att lite träflisor fastnar, men det skadar varker huden elller skidan nämvärt. Faktum är att jag en gång satt på stihudar på ett par träskidor för att få bättre glid...

Sen vill jag bara tillägga att någon storslagen utförsskida är det inte, men ner kommer man alltid.

/ Stefan
 
Tänk på ...

memmeli; sa:
Ska snart ut på första vinterturen.
Funderar på att införskafa ett par vita blixten.
Fungerar de även till lättare toppturer?

Emelie, oavsett vilka skidor du väljer på bör du nog tänka på att vid toppturer, höga och låga, så kommer du troligtvis att åka/passera på skrå-områden.

Jag har själv när jag varit i Kungens tjänst använt Vita blixten i Lapplands-fjällen vid ett flertal tillfällen.

Dessa fungerade bra för mig på icke-skrårika områden.
Däremot var de totalt värdelösa på skrå.

Man bör även beakta vem det är som svarar och vad de har för erfarenhet, tyvärr är det många utrustnings-fanatiker/romantiker, som ger proffstips som i praktiken verkar vara hämtad från fantasin...

Jag har provat skidor med stålkant och utan stålkant, för mig är skidor med stålkant = skallkrav vid fjällvistelser.

Men om du nu å andra sidan väntar in riktigt kraftigt snöfall, då lär det fungera att använda de för lättare toppturer.

Stighudar är bra att ha, vid höga och lågat toppturer.
 
Håller helt med Gunnare.

Har inga erfarenheter av Vita Blixten men Tegsnässkidan, som jag provat på fjället, har inte heller några stålkanter. Det är främst därför den marknadsförs som "skogsskida".

Stålkant på fjället är i mitt tycke en nödvändighet. Skrååkning i lite sidvind utan stålkant kan ju sluta hur som helst.
 
Stålkantsfanatikerna strikes back.

Detta är en gammal välnött punkt på utsidan. Så fort som någon nämner orden fjäll + träskidor i samma mening kommer stålkanternas beskyddare som ett brev på posten.

Själ äger jag både ett par välnötta Fisher E99 med stålkant och ett par Tegsnäs och skulle aldrig välja E99-orna på längre turer. Snacket om att man inte kan gå på skrå med träskidor är för mig klart överdrivet. Efter minst 100-150 turdagar på mina trogna Tegsnäsare i alla fjällmiljöer vi har i skandinavien + ett par i Alaska har jag mig veterligen bara saknat stålkanterna en gång. Det var en kall och fint dag efter 24 timmars regnande längs Sarekmassivets nordsida. Fast då pratar vi förvisso om 10-15 km skråande på blankis med tung ryggsäck, vilket blev klart jobbigt för anklarna.

Sen är toppturer ett helt annat kapitel, framför allt om man vill ha lite glädje av utförsåkningen. Då är det självklart att det passar bättre med moderna stålkantsförsedda skidor, gärna av lite kraftigare och bredare telemarkstyp. Så valet av utrustning beror som alltid till stor del av vilken det primära syftet med turen är. Ska Emelie till största delen på tvärsen funkar vita blixten (även jag personligen tycker att det är en skräpskida) och de är i alla fall billiga.

/ Stefan
 
Stålkant och stighud

Mina erfarenheter

* Vita blixten har väldigt runda kanter. Jag håller med personerna ovan och upplever den som läskig/jobbigt att åka när det blir det minsta isigt, och/eller det går på skrå

* Med tung packning i fjällterräng så är det jätteskönt med stighudar. Det är inte roligt att behöva saxa med tung packning i uppförsbackar, speciellt inte lite isiga sådana med vita blixten.
- Det är mycket svårare att få fäste i
uppförsåkning om man har tung packing (och
dessutom är lite trött)
 
Jag har använt såväl vita blixten i Kebnekaisefjällen som något modernare plastskidor med stålkant och stighudar, och skulle definitivt rekommendera det senare. Dock kan man ju som sagt sätta stighudar på vita blixten (har gjort det själv) men då får du träflisor och smuts på stighudarna. Däremot kan du inte göra mycket åt vita blixtens usla skråförmåga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.