Stekenjokk

Hej !

Planerar att åka upp till Stekenjokk och fiska i början på augusti.
Som jag förstått det så löser man fiskekort i Saxnäs, och sen kan man ställa bilen vid nåt ställe vid en bro över saxån ?

Är det nån som har lite tips att komma med vilka tjärnar / fjällsjöar som man ska sikta på ?
Vi är två stycken som kommer fiska spinn och fluga ( nybörjare på fluga dock )
Hur långt är det att gå ungefär från där man parkerar bilen till vettiga fiskevatten ?
Tacksam för alla möjliga tips.
 
Hej.
Jag har inte fiskat precis där men angående fiskekort så kan det köpas i Saxnäs, tror även du kan köpa online för många vatten.
Du har en parkering precis innan bron över Saxån, dock kan det vara mycket bilar där. Då kan du åka en bit upp så kommer en stor parkering där många brukar stå med husbilar mm. Jag tänkte själv testa ovanför Saxån i mitten av Augusti. Vad jag hört så ska det vara bra fiske i deltat av sjöar där Saxån startar och oavsett om du går från bron eller parkeringen ovanför längst vildmarksvägen så är det 4-5 km att gå i lätt terräng.

Eftersom du verkar åka via Saxnäs upp så finns det ju många ställen att fiska på från Vilhelmina och upp om man vill. Och även många vackra forsar och små vattenfall
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.