Stegjärn: Petzl vs. BD

Hej!

Har en fråga ang. stegjärn. Har inte tidigare klättrat is men ska börja nu och satsa ganska ordentligt på alpinklättring. Vi är några som planerar Elbrus nästa år.

Nu till frågan om vilka Stegjärn som är att rekommendera. Jag är ute efter några som är mångsidiga; funka väl till båda glaciärvandring, klättra branta sluttningar på packad snö, samt klara av vertikala isrännor.

Har blivit tipsad om BDs Sabretooth. En kompis tipsade även om Petzl Sarken. Skillnad dessa emellan?

Övriga tips vid val av stegjärn mottas tacksamt.


/Filip
 
Var på Elbrus i augusti med mina Sabretooth pro. Funkade väldigt bra...Kanske lite overkill för Elbrus beroende på rutt men jag köpte dem för att kunna använda till fler berg av lite mer teknisk karaktär. Dock ejsuperextrem teknisk isklättring.

/F
 
Camp

Jag bara måste rekomendera Camp icerider som ett av de mest användbara stegjärnen.

Ganska lätta, hållbara och med den bästa taggplaceringen jag sett och prövat på ett par platta stegjärn. Andra paret taggar är perfekt placerat och ger väldigt bra stöd. Duger till allt, även brant is om man övar lite teknik. Köp dom, Black Diamond tar ju alltid löjligt mycket betalt för sina prylar. Men priset sätts ju efter vad folk är beredd att betala...

Kaj
 
Hej

Jag har ett par Grivel G12 som jag använt på alpina turer i alaska o chamonix. Funkar kanon både på glaciärvandringar samt på branta snösluttningar. Funkar även dugligt på brantare is även om det där finns betydligt bättre varianter. I mitt tycke ska du välja ett par där sidofront taggen är riktad snett framåt o inte rakt nedåt. Går att klättra lite mer tekniskt då utan att den är sämre på glaciärvandringar. Jämför G12 (snett framåt)o G10 (rakt nedåt) så ser du hur jag menar att det ska se ut enligt m.h.o. De flesta stegjärn passar till de flesta skor men det är inte säkert de stegjärn du bestämmer dig för passar just till dina skor, tänk på det också så att du provar eller kollar noga med försäljaren.

Lycka till!
 
Lite tyngre men med brett användningområde är Grivel G-14 som har både många taggar nedåt för fransk teknik och fronttaggar som duger till den mest tekniska klättringen(isfall, mix).

/Johan
 
Gâr inte nog att understryka vikten av att först kolla om stegjárnen passar just dina kängor. Innan köp bör du ta med dig kängorna till butiken och prova.

Min erfarenhet ár att Grivel passar bra pà mànga olika kángmodeller.
 
Grivel

Hej

Jag har ett par nya Grivel Airtech till salu. Jag köpte dom till mig själv för att jag tyckte det var de bästa stegjärnen för alpin klättring.

Om du är intresserad får du dem för ett bättre pris än i affären. Se annonsen här på Utsidan.
 
tack för all info. Det lutar nog mest åt BDs sabretooth, men vore intressant att höra om någon har provat/har Sarken stegjärnen från Petzl. Vad jag har sett å hört är frontpiggarna på Sarken en mix mellan vertikala och horisontella, någon som har erfarenhet av dessa? De borde vara bättre för brant/teknisk "blåisklättring", men är de lika bra som vanliga horisontella på brant hård snö? Bärigheten?
 
kan lægga till att sabertoth funkar vældig bra til scarpa. har scarpa cumbre och telis T2 och BD sitter bra. har int testat på de nya F1(randonne) ænnu men mistenker att de sitter gott dær oxå. hade BD på Elbrus och det var lite i øverkant men som sagt så sitter de vældigt bra och de kan andvændas till teknisk klættring har liksom inte tro på aluminium men de skall klara av glaciær vandring fint men når det blir tuffare tærreng och ren is så blir de nog før svaga.

ha en god kvæll

robert
http://www.geilomg.com
 
Jokk; sa:
tack för all info. Det lutar nog mest åt BDs sabretooth, men vore intressant att höra om någon har provat/har Sarken stegjärnen från Petzl. Vad jag har sett å hört är frontpiggarna på Sarken en mix mellan vertikala och horisontella, någon som har erfarenhet av dessa? De borde vara bättre för brant/teknisk "blåisklättring", men är de lika bra som vanliga horisontella på brant hård snö? Bärigheten?

Det är skillnad på isklätterjärn och snöklätterjärn. Det är bara att acceptera. Ska du lägga någon större energi på det ena eller det andra kommer du förr eller senare att köpa flera par. Bara att acceptera. Så i detta fallet är ditt val av BD-järnet helt ok. De verkar vara tillräckligt flexibla att gå med och ha rätt så breda frontpoints för hårt packad snö.

Sarken verkar vara mera kompromiss. Förmodligen bättre på is, något sämre i packad snö. Båda funkar säkert ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...