Stegjärn för Lundhagare och Telispjäxor, omöjligt?

Jag har läst alla inlägg om stegjärn, min hittade inte svar om det finns stegjärn som går att använda både vanliga vandrarkängor (typ Lundhags eller Meindl) och telispjäxor eller alpina storskor. Någon sade, att Grivel 2F skulle gå, men hur i helvete fäster man dom på vanliga vandrarkängor? Grivel G10 Wide New Classic passar nog på telispjäxor och storskor, men är den för bred för vandrarskor. Vanlig G10 är ju för smal för telispjäxor.
 
Då blir det remmade

Skall man fästa stegjärn på kängor utan sulkant vid tån krävs det remmade stegjärn. Kan man bara ställa in bredd och längd så passar de på i stort sett alla skor. Dock är remmade stegjärn ett elände. De sitter mycket sämre och trycker dessutom ihop skon och foten så att man får ont eller fryser.

Snabbspänne (som de flesta modeller har nuför tiden) kräver en rejäl sulkant fram. Har man Lundhags med skidsula fungerar det bra förutsatt att tåbygeln passar (den är oftsat gjord för smalare och tjockare sulor). Är man lite händig (som jag :)) så kan man plocka av originalbygeln, vilket är möjligt på de flesta stegjärnsmodeller, och ersätta den med en hemmagjord som passar ens kängor. Jag har gjort en egen tåbygel av rostfri tråd som passar på mina Lundhags.

Peter
 
Duger Lundhags verkligen snabbfästa stegjärn

Hej Peter och tack för informationen. Jag har tyvärr Lundhags Professional utan skidkant i sulan.

Jag tror, att det ändå skulle gå att modifiera till exempel Grivel 2F's (Cramp-o-matic -fäste, med frambygel) frambygel så att den skulle passa för mina Lundhags Professional, men duger sulans bakände snabbfästen?

Grivel eller andra stegjärn med remfäste fram sitter troligen inte på telemarkskor, för man kan inte justera bredden. Den breda modellen av Grivel G10 är nog för bred för Lunhagare.
 
Re: Duger Lundhags verkligen snabbfästa stegjärn

mek; sa:
Jag tror, att det ändå skulle gå att modifiera till exempel Grivel 2F's (Cramp-o-matic -fäste, med frambygel) frambygel så att den skulle passa för mina Lundhags Professional, men duger sulans bakände snabbfästen?

Snabbspänne med hälarm kräver att tån sitter fast riktigt ordentligt i längsled. Man spänner ju fast hela skon mellan tåbygel och hälarm, och det blir med rejäl kraft som skon pressas framåt när man spänner hälarmen. Om fästet i tån (t ex en tåbygel) ger vika aldrig så lite så tappar man spänningen och hälarmen kan halka av. Sulkanten vid hälen behöver inte vara speciellt djup, kanske 3 mm eller så beroende lite på hälarmens utformning. De flesta Lundhagskängor som jag har sett har tillräcklig sulkant baktill. Jag tror att problemet sitter framtill.

Grivel eller andra stegjärn med remfäste fram sitter troligen inte på telemarkskor, för man kan inte justera bredden. Den breda modellen av Grivel G10 är nog för bred för Lunhagare.

Jag är ingen expert på Grivels stegjärn, så jag kan inte ge något annat råd än att prova dina olika skor i dem. Dock tycker jag inte att det skall vara omöjligt att hitta ett stegjärn med remspänne där tåjärnen är av sådan bredd att de kan klara både ett par Lundhags och ett par NN 75mm. Det finns ju fler märken än Grivel: Cassin, Simond, Kong, Camp, Black Diamond m fl.

Peter
 
Stegjärn på Alaska & Telisar

Har själv bra erfarenhet av Grivel 2F med cramp-o-matic på Lundhags Alaska (med skidläpp fram) och läderpjäxor. Utmärkt att gå med, och i pjäxorna kunde jag t.o.m. klättra, även om jag föredrar storskor då.

/Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.