Status Hallandsleden?

Jag har lite svårt att bestämma mig för var jag ska vandra i sommar men Halland är ju alltid fint...

Någon som har koll på hur det står till med Hallandsleden nu för tiden?
Underhålls den, så att den är framkomlig och markerad, eller är det ren orientering som gäller om man ska gå den?
Finns det vindskydd/rastplatser som är i ordning?
Personligen så gillar jag Åkullas bokskogar. Finns det några andra guldkorn som man inte bör missa längs leden?

Finns det förslag på andra leder i södra eller mellersta Sverige som är bättre?

/Ola
 
Hallandsleden underhålls inte, så du kan inte räkna med att vindskydd finns kvar lr är i bra skick. Markeringarna är oftast ok, & har man koll på kartan så brukar det inte bli särskilt svårt. Har bara gått fel 1 gång, & då blev jag haffad av en bonde som skickade mig i rätt riktning.


Jag har lite svårt att bestämma mig för var jag ska vandra i sommar men Halland är ju alltid fint...

Någon som har koll på hur det står till med Hallandsleden nu för tiden?
Underhålls den, så att den är framkomlig och markerad, eller är det ren orientering som gäller om man ska gå den?
Finns det vindskydd/rastplatser som är i ordning?
Personligen så gillar jag Åkullas bokskogar. Finns det några andra guldkorn som man inte bör missa längs leden?

Finns det förslag på andra leder i södra eller mellersta Sverige som är bättre?

/Ola
 
Vi gick förra året från Fjärås ( buss från Kungsbacka stannar någon km från leden) till Veddige ( tåg till Varberg och Borås tre km från leden) och det var välmarkerat (om än definitivt inte spångat) och vindskydden i någotsånär skick. Mesta delen var det också trevlig vandring, man passerar bl.a. Fjärås bräcka och Äskhult.

Jag har även gått från Lia till Åkulla men det är flera år sedan och där var leden bitvis väldigt dåligt markerad och vindskyddets tak läckte in, men det var en fin vandring, speciellt i början längs med Högvadsån.

Tråkigt att leden inte underhålls längre. Men det verkar väl vara fler och fler leder som drabbas av det ödet.
 
Jag har gått delen Simlångsdalen till Örkelljunga några gånger. En favoritsträcka som tåls att gå gång på gång. När du kommit upp på Hallandsåsen går du Skåneleden mot Örkelljunga. Jag har även gått andra sträckor upp till Veddige utanför Varberg. Jag föredrar västra sträckningen norr om Simlångsdalen. Har funkat ganska bra att hitta rätt.
 
Tackar för svaren!

Trist att den inte underhålls men skönt att hör att markeringarna verkar finnas kvar. Jag var lite fundersam på hur Gudrun och Per hade röjt när de for fram. Vindskydd och spångar klarar jag mig utan men det är skönt att slippa gå på karta och kompass hela tiden.
 
Gick i våras sträckan Stättared - Dranstugan. Överfulla soptunnor med lika mycket utanför som i vid Stättared och det äckligaste torrdass jag sett vid Dranstugan. Vid Strängbetong, nära Viskan, har markeringarna tagits upp vid en utbyggnad som gjordes för flera år sedan. Båda vindskydden är dock i bra skick.

Har senare gått sträckan Dranstugan - Nösslinge och blev häpen då det dök upp skyltar om satsning på att göra leden till en kulturstig. Med hjälp av konstnärer ska ledens attraktionskraft ökas stod det på skyltarna. Inget fel med det men underhållet borde enligt min menig prioriteras först.

Även vindskyddet i Nösslinge är i gott skick. Strax innan vindskyddet delar sig stigen i två olika alternativ runt den lilla sjön. Det norra alternativet är blött och geggigt med djupa skoterspår så det södra borde vara att föredra.
 
Info om Hallandsleden

Det verkar som att Hallandsleden finns kvar och att det finns kartor och information om leden. Upptäckte det på Twitter-flödet nyligen. Blev verkligen förvånad med tanke på att det sägs att Hallandsleden inte underhålls längre?

Här är länken

/J
 
Det är sant att den inte underhålls längre men det hindrar inte turistbyråerna från att sälja kartor..

På vissa sträckor existerar varken led lr ledmarkering längre, utan man får använda karta och ibland vänlig lokalbefolkning för att hitta rätt. De vindskydd & vattenkällor som finns på ledkartorna kan du se dig i månen efter, eget tält & vatten gäller.
Vet man bara om den bedrövliga statusen så är det en fantastiskt vacker led att gå, & en del sträckor är både enkla att gå & lätta att navigera på.


Det verkar som att Hallandsleden finns kvar och att det finns kartor och information om leden. Upptäckte det på Twitter-flödet nyligen. Blev verkligen förvånad med tanke på att det sägs att Hallandsleden inte underhålls längre?

Här är länken

/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.